چه تفاوتی بین لجستیک قرارداری و طرف سوم وجود دارد؟

چه تفاوتی بین لجستیک قرارداری و طرف سوم وجود دارد؟

برون سپاری در صنعت زمانی غالب شد که شرکت‌ها از منفعت و مقرون به صرفه بودن واگذاری بخشی از مسئولیت‌ها به سایر شرکت‌ها اطمینان حاصل کردند. امروزه شرکت‌ها بخش اعظمی از فعالیت‌های خود را برون سپاری می‌کنند تا بازده کاری بیشتر داشته باشند و در عین حال سبب افزایش توان رقابتی خود شوند. یکی از بخش‌های که برون سپاری آن برای صنایع منافع بیشماری به همراه دارد، خدمات لجستیک است. لجستیک را می‌توان به روش‌ها و به ارائه‌دهندگان متفاوتی برون سپاری کرد.

دو نوع از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک، ارائه‌دهندگان لجستیک قراردادی (CLP) و ارائه‌دهندگان لجستیک طرف سوم (3PL) هستند. هر دو آنها خدمات لجستیکی و حمل و نقل را ارائه می‌دهند، اما رویکردهای آنها برای انجام این کار متفاوت است. اما این تفاوت چیست و کدام یک انتخاب مناسب‌تری برای صنایع و کسب و کارهاست؟

در این مطلب به بررسی تفاوت بین لجستیک قراردادی و 3PL می‌پردازیم.

لجستیک قراردادی چیست؟

لجستیک فرآیند مدیریت زنجیره تامین است که به جابجایی کالا از مبدأ به محل فروش یا مصرف آن اشاره دارد. هنگامی که این فرایند توسط یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات لجستیکی و بر اساس قرارداد بین شرکت‌های تولیدی و آن شرکت انجام شود به آن به لجستیک قراردادی (Contract Logistics) می‌گویند.

در واقع لجستیک قراردادی اصطلاحی است که برای توصیف خدمات حمل و نقل کالا توسط یک شرکت دیگر استفاده می‌شود.

لجستیک قراردادی در مدیریت موجودی یا تحویل آن دخالتی ندارد، اما می‌تواند در حمل و نقل کالا کمک کند. وظیفه آنها این است که اطمینان حاصل کنند موجودی به جایی از زنجیره تامین که باید باشد تحویل داده شود. ارائه‌دهندگان لجستیک قراردادی به عنوان واسطه بین شرکت‌های حمل و نقل و خرده فروشان آنلاین ایفای نقش می‌کنند تا محصولات به راحتی در زنجیره تامین توزیع شود.

شرکت‌های لجستیک قراردادی ستون فقرات فضای تجارت الکترونیک امروزی هستند. آن‌ها:

• نیازهای حمل‌ونقل را مدیریت می‌کنند.

• از نزدیک با شرکت‌های حمل و نقل بزرگ همکاری می‌کنند و می‌توانند در مورد قیمت حمل و نقل مذاکره کنند.

• مسیرهای بهینه‌سازی شده را برای تحویل سریع‌تر و با قیمت مقرون‌به‌صرفه شناسایی می‌کنند.

3PL چیست؟

3PL شرکتی است که علاوه بر حمل و نقل، مجموعه‌ای از خدمات لجستیکی ارائه می‌دهد. آنها مجموعه کاملی از خدمات لجستیک، از انبارداری و انجام سفارش گرفته تا مدیریت موجودی و حمل و نقل خودکار را ارائه می‌کنند. بسیاری از 3PL‌ها چندین مرکز توزیع را اداره می‌کنند، بنابراین صاحبان صنایع می‌توانند از تقسیم موجودی در مراکز توزیع، تخصیص موجودی بر اساس تقاضا و مشاهده موجودی در دسترس در زمان واقعی، منفعت ببرند.

تفاوت‌های 3PL و لجستیک قراردادی

بسیاری لجستیک قراردادی و 3PL را یکی می‌دانند ولی تفاوت‌هایی در خدمات آنها وجود دارد که در ادامه به طور مختصر به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

مدیریت موجودی :

در مقایسه با شرکت‌های لجستیک قراردادی که فقط در تحویل و حمل‌ونقل تخصص دارند، 3PL‌ها مجهز به فناوری‌هایی هستند که امکان مدیریت موجودی داخلی را فراهم می‌کنند. این فناوری‌های ردیابی موجودی در زمان واقعی، مدیریت و نظارت بر عملکرد موجودی در طول زمان را آسان می‌کند.

داشتن کنترل بیشتر بر مدیریت موجودی تضمین می‌کند که موجودی کافی برای پاسخگویی به تقاضا و در عین حال بهینه‌سازی انبارها را در اختیار داشته باشید، بنابراین احتمال اینکه به دلیل کمبود موجودی، هزینه‌های حمل و نقل افزایش داشته باشد، کمتر است.

مدیریت تحویل :

لجستیک قراردادی برای نظارت بر فرآیندهای مدیریت تحویل ایده آل است. با این حال، 3PL هایی که چندین مرکز توزیع را اداره می‌کنند، می‌توانند به برندها کمک کنند تا محصول را بر اساس جایی که بیشترین تقاضا وجود دارد، تخصیص دهند.

همچنین 3PL ها معمولا با شرکت‌های حمل و نقل بزرگ در ارتباط هستند و می‌توانند با آنها در مورد نرخ حمل و نقل مذاکره کرده و سبب کاهش هزینه‌های لجستیک شوند. برخی 3PL ها از اتوماسیون لجستیک برای یافتن بهینه‌ترین مسیر برای محموله‌ها استفاده کرده و امکان ردیابی سفارش را فراهم می‌کنند.

انبارداری :

برخلاف لجستیک قراردادی، 3PL از WMS تنها برای ساده‌سازی و بهبود فرآیندهای داخلی در یک مرکز تحویل استفاده نمی‌کنند بلکه با استفاده از آن دید کاملی از فرایند لجستیک به صاحبان صنایع می‌دهد. به این ترتیب، آنها می‌دانند که کدام موجودی در حال انتقال است، چه چیزی در دسترس است و چه مواردی در حال تحویل هستند.

در واقع 3PL‌ها از سیستم مدیریت انبار (WMS) استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات به کارآمدترین شکل ممکن دریافت، ذخیره، انتخاب، بسته‌بندی، ارسال و ذخیره می‌شوند.

انعطاف پذیری تحویل سفارش

برخلاف لجستیک قراردادی، یک 3PL مناسب دارای سیستم‌ها و فرآیندهایی است که انعطاف‌پذیری بیشتری در فرآیند تحویل در خرده‌فروشی دارد. آنها می‌توانند داشبوردی با کاربری آسان به صاحبان صنایع ارائه دهند که از طریق آن مدیریت SKU، کنترل بسته‌های محصول، مدیریت سفارش‌ها و نظارت بر سفارش‌های تجارت الکترونیک B2B بسیار آسان شود.

ردیابی حمل و نقل در زمان واقعی

این روزها، می‌خواهند دقیقاً بدانند سفارش‌هایشان چه زمانی پردازش، آماده‌سازی، ارسال می‌شود و چه زمانی تحویل داده می‌شود. با 3PL می‌توان مطمئن بود که مشتریان اعلان‌های ردیابی سفارش را به صورت آنی و بلادرنگ دریافت خواهند کرد. این فرایندی است که در محدوده وظایف لجستیک قراردادی نیست.

3PL یا CLP، کدام برای شما بهتر است؟

تفاوت های 3PL و CLP به طور خلاصه در جدول زیر آمده است.

اما کدام ارائه‌دهنده خدمات لجستیکی مناسب کسب و کار شماست؟ 3PL یا CLP؟ برای انتخاب بهترین مورد برای کسب و کار خودتان باید موارد زیر را در نظر بگیرید.

اگر خدمات لجستیکی دقیق در اندازه کسب و کار و بودجه خودتان و در بخشی از زنجیره تامین می‌خواهید لجستیک قراردادی بهترین است.

اگر زمان کافی برای بازاریابی کسب و کار خود و مدیریت موجودی‌های شرکتتان در هنگام انجام سفارشات داری ولی می خواهید حمل و نقل را برون سپاری کنید، یک شرکت لجستیک قراردادی برای شما مناسب است.

اما اگر متوجه شدید که بیشتر وقت شما صرف راه اندازی کسب و کار و بازاریابی می‌شود، بهترین راه حل 3PL است. از آنجایی که لجستیک طرف سوم طیف گسترده‌ای از فرایندها را برای پشتیبانی از زنجیره تامین ارائه می‌دهد، می‌توانید کمتر نگران عملیات لجستیکی باشید و در زمان خود صرفه جویی کنید. در درازمدت، سرمایه‌گذاری در 3PL می‌تواند به شما کمک کند تا سرمایه بیشتری پس‌انداز کنید. 3PL‌ها زیرساخت‌ها، فناوری، تخصص و پشتیبانی لازم را برای رقابتی ماندن و برآورده کردن انتظارات مشتری در مورد حمل‌ونقل سریع و مقرون به صرفه ارائه می‌کند که همه این موارد باعث سود شما خواهد بود.

البته در نظر داشته باشید که شرط موفقیت، انتخاب یک ارائه دهنده خدمات لجستیکی طرف سوم با کیفیت است. یکی از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی در ایران شرکت رابین لجستیک است که خدمات تخصصی لجستیکی 3PL و 4PL را به شرکت‌ها ارائه می‌دهد.

رابین لجستیک فرایندهای عملیاتی لجستیک را بهینه می کند و با مکانیزه کردن آنها در بستر IT خدمات لجستیکی قابل قبولی را در اختیار صاحبین کالا قرار می‌دهد.

برای استفاده از خدمات رابین لجستیک کافی است درخواست خود را در بخش درخواست خدمات ثبت کنید تا کارشناسان ما برای هماهنگی با شما تماس بگیرند.

منابع:

  1. https://www.shipbob.com/blog/contract-logistics/#:~:text=While%20contract%20logistic%20companies%20typically,inventory%20management%20and%20automated%20shipping.
  2. https://csg3pl.com.au/contract-logistics-vs-3pl/
  3. https://metrocombined.com/blog/is-there-a-difference-between-contract-logistics-and-3pl/
مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.