چه تفاوتی بین خدمات حمل و نقل (باربری) و خدمات لجستیکی وجود دارد؟

چه تفاوتی بین خدمات حمل و نقل (باربری) و خدمات لجستیکی وجود دارد؟

تجارت امروزه بدون شرکت‌های لجستیکی که می‌توانند تمام نیازهای صنعت و حمل و نقل را انجام دهند، وجود نخواهد داشت. امروزه دنیای لجستیک و مدیریت زنجیره تامین به طور فزاینده‌ای پیچیده و متنوع شده است. شرکت‌های لجستیکی طیف مختلفی از خدمات را به مشتریان خود ارائه می‌دهد و بر اساس میزان این خدمات به انواع مختلف دسته‌بندی می‌شود که پرکاربردترین آنها شرکت‌های 2PL و 3PL هستند. اما نقش‌ها و مسئولیت‌های ارائه شده توسط این ارائه دهندگان خدمات لجستیکی برای بسیاری نامشخص است. به همین دلیل در این مطلب به بررسی این دو نوع ارائه دهنده خدمات لجستیکی و تفاوت آنها می‌پردازیم.

مقایسه 2PL و 3PL

3PL زمانی مطرح می‌شود که یک شرکت عناصر زنجیره تامین خود را از جمله توزیع، انبارداری و تحویل را به اشخاص ثالث برون سپاری می‌کند. در حالی که 2PL حامل واقعی (حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی و …) است که خدمات حمل و نقل آن می‌تواند همراه با تغییر و پیشرفت کسب و کار مشتری رشد کند. بیایید دقیق‌تر این دو نوع ارائه دهنده خدمات لجستیکی را بررسی کنیم.

لجستیک شخص دوم یا 2PL چیست؟

2PL به معنی واگذاری فعالیت‌های حمل و نقل و ذخیره‌سازی به یک ارائه‌دهنده خدمات لجستیک خارجی است. شرکتی که متعهد به ارائه این خدمات است، اپراتور 2PL یا ارائه دهنده خدمات لجستیکی شخص ثانویه نامیده می‌شود و در صورتی که تنها جنبه حمل و نقل به آن شرکت واگذار شود به آن حامل می‌گویند.

اپراتورهای 2PL دارایی‌های مانند انبار و ناوگان حمل و نقل مختص خود را دارند و آنها مدیریت می‌کنند. خدمات ارائه شده از طرف آنها به مشتریان محدود به یک بخش از زنجیره تامین بدون در نظر گرفتن راه‌حل‌های لجستیک است. اغلب آنها شرکت‌های حمل و نقل هستند که در یک بخش یا نوع خاص حمل و نقل تخصص دارند. به عنوان مثال، حمل و نقل دریایی، ریلی یا هوایی. وسایل نقلیه مورد استفاده هم ممکن است اجاره‌ای یا متعلق به خودشان باشد.

به بیانی ساده‌تر 2PL یک حامل مبتنی بر دارایی است که مسئولیت روش حمل و نقل را بر عهده دارد. آنها را می‌توان یک اپراتور لجستیک در نظر گرفت زیرا علاوه بر حمل و نقل، مسئولیت نگهداری کالا را نیز بر عهده دارند.

مزایای و معایب مشارکت با 2PL

مشارکت با ارائه دهندگان خدمات لجستیکی طرف دوم مزایای برای شما به همراه خواهد داشت از جمله:

  • قرارداد و کار با آنها ساده است.
  • هزینه‌های سربار کمتری نسبت به حمل و نقل محصول توسط خودتان خواهد داشت.
  • به راحتی می‌توانید کالاهای خود را پیگیری کنید.
  • می‌توانید روش حمل و نقل محصولات خود را انتخاب کنید.

با وجود این مزایا برون سپاری به 2PL با معایبی هم همراه است. مانند:

  • رابطه با یک شریک 2PL نوعی معامله‌ای است و یک راه حل بلند مدت نیست.
  • اگر شرکت شما در حال رشد باشد ممکن است هماهنگی آنها با تغییرات مقیاس شما سخت باشد.
  • در همکاری با 2PL‌ها شما بینش کمی در مورد حمل و نقل یا فرصتی برای بهینه‌سازی دارید.

تدارکات شخص ثالث یا 3PL چیست؟

3PL یا لجستیک شخص ثالث شامل برون سپاری بخش بزرگ یا حتی کل فرایند لجستیک یک شرکت به یک اپراتور تدارکات خارجی است. به بیان دیگر لجستیک شخص ثالث زمانی است که عملیات زنجیره تامین و تدارکات برون سپاری شود تا محصولات یک شرکت به مشتریان تحویل داده شوند.

خدمات لجستیکی که 3PL‌ها ارائه می‌کنند شامل خدمات دریافت، ذخیره‌سازی، بسته‌بندی و حمل و نقل است. برخی از شرکت‌های خدمات لجستیکی طرف سوم خدمات لجستیکی دیگری را ارائه می‌دهند که به آنها خدمات ارزش افزوده گفته می‌شود. این خدمات شامل مدیریت موجودی، بارکد زدن ، باندل کردن ، مونتاژ، بسته‌بندی و موارد دیگر است.

از آنجایی که ارائه‌دهندگان خدمات 3PL سال‌ها یا دهه‌ها لجستیک را مدیریت می‌کنند، تخصص و اهرمی لازم برای ساده‌تر، سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر کردن فرایند برای فروشنده را دارند.

مزایای و معایب مشارکت با 3PL

برون سپاری لجستیک به 3PL منافع مختلفی برای کسب و کارها دارد از جمله:

  • زمان تحویل سریع‌تر با اشتباهات کمتر
  • کاهش ریسک تاخیر تحویل
  • امکان ردیابی سفارش در زمان واقعی
  • سطوح بالاتری از رضایت مشتریان شما
  • انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالا
  • امکان تمرکز بیشتر روی کسب و کار اصلی خود و صرف زمان کمتر برای تدارکات
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های مورد نیاز برای تدارکات در بلند مدت
  • دسترسی راحت‌تر به مشتریان بالقوه
  • دردسترس‌بودن نیروی متخصص در زمینه تدارکات

در کنار تمام منافع مشارکت با 3PL، این همکاری معایبی را هم به همراه دارد. مانند:

  • هزینه اولیه بالاتری نسبت به 2PL دارد.
  • کنترل کمتری بر تدارکات خود دارید.
  • کسب و کار شما ممکن است به 3PL وابسته شود.

انتخاب بین 2PL و 3PL

طیف گسترده‌ای از ارائه دهندگان تدارکات وجود دارد که هر کدام مجموعه خاصی از خدمات را ارائه می‌دهند و کار با هر کدام مزایا و معایبی دارد. اینکه کدام مورد مناسب شماست به اندازه کسب و کارتان، توزیع جغرافیایی بازار هدف و نوع خدماتی که نیاز دارید بستگی دارد.

2PL یک سیستم تدارکات ساده و به نوعی یک شرکت حمل و نقل است و به اندازه 3PL راه‌حل‌های لجستیکی مختلف ارائه نمی‌دهد. ولی به این معنا نیست که تمام کسب و کارها نیاز به 3PL دارند. هنگامی یک شرکت باید به فکر مشارکت با 3PL باشد که برای تمرکز بیشتر روی کسب و کار خود نیاز به برون سپاری کامل لجستیک خود داشته باشد.

سخن پایانی

پیدا کردن 3PL کارآمد به عنوان شریک خدمات لجستیکی می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف خود برسید و کسب و کارتان را روزبه‌روز توسعه دهید. آنچه از یک ارائه‌دهنده خدمات لجستیکی کارآمد انتظار می‌رود ارائه خدمات تخصصی و پشتیبانی عالی با استفاده از نرم‌افزارهای به‌روز و پیشرفته است.

اگر علاقه‌مند به کار با یک 3PL حرفه ای در لجستیک کالاهای FMCG در بازار ایران هستید ، رابین لجستیک بهترین گزینه ها است. این شرکت یکی از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف سوم در ایران است که با استانداردسازی فرایندهای عملیاتی و مکانیزه نمودن این فرایندها بر بستر IT، خدمات لجستیک عالی به مشتریانش ارائه می‌دهد.

برای استفاده از خدمات رابین لجستیک و دریافت اطلاعات بیشتر کافی است درخواست خود را در بخش درخواست خدمات ثبت کنید. کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت و شما را از مزیت‌های شراکت با رابین لجستیک آگاه خواهند کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.