کتاب مدیریت زنجیره تامین

کتاب مدیریت زنجیره تامین

کتاب مدیریت زنجیره تامین

تحولات اقتصادی، الزامات بازار، شرایط متغیر محیطی، توسعه و پیشرفت فناوری های تغییر انتظارات مردم به عنوان مشتریان نهایی (مصرف کنندگان)، تعداد و تنوع سازمانهای خدمت رسان به مردم و بسیاری از عوامل دیگر، زمینه های ایجاد یک نظام و سیستم بازرگانی مبتنی بر شبکه را فراهم نموده است.

بیش از سه دهه است که بحث زنجیره تأمین مطرح گردیده و براساس آمار و ارقام موجود، کشورها و سازمانهایی که این دانش را به کار گرفته اند پیشرفتهای چشمگیری در حوزه های مربوطه داشته و سود سرشار و صرفه جویی های کلان مالی از بابت به کار گیری این نگرش نصیبشان گردیده است. نظر به منافع زیادی که به خاطر به کار گیری مدیریت زنجیره تأمین حاصل گردیده است، امروزه این فلسفه در بین سازمانها و کشورهای مختلف مقبولیت خاصی پیدا کرده و هر روز نیز به مشتاقان آن افزوده می گردد. در کنار این، طی سه دهه اخیر، نگرش آکادمیک به مبحث مدیریت زنجیره تأمین بسیار مثبت بوده و مقالات و کتاب های فراوانی در این زمینه نگاشته شده است..

در ایران نیز توجه به مبحث مدیریت زنجیره تأمین» در پانزده سال اخیر رشدی فزاینده و غیرقابل وصف مخصوصا در فضای دانشگاهی داشته است. بی شک می توان اذعان کرد که طی سالهای اخیر «مدیریت زنجیره تأمین» یکی از موضوعات داغ دانشجویان . تحصیلات تکمیلی در رشته های مهندسی صنایع و مدیریت برای تدوین پایان نامه بوده است. استقبال جامعه علمی از این موضوع به حدی بوده است که اکنون شاهد راه اندازی  رشته مهندسی لجستیک و زنجیره تأمین» در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده های مهندسی صنایع هستیم. علاوه بر این، صنایع پیشروی کشور نیز طی دهه اخیر توجه شایانی . به مدیریت زنجیره تأمین داشته و نسبت به استفاده و به کار گیری نگرش مدیریت زنجیره تأمین در مجموعه خود رویکردی بسیار مثبت داشته اند.

قطعا با توجه به استقبال گسترده جامعه علمی و همچنین جامعه صنعتی کشور از این موضوع، ضروری است تا منابع و مراجع علمی درخوری برای علاقمندان به رشته تحریر در آید؛ کما اینکه شاهد چاپ کتاب های مفیدی در سالیان اخیر در این زمینه بوده ایم.

گروه پژوهش های لجستیک و زنجیره تأمین مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی که یکی از مراکز پیشروی کشور در حوزه «لجستیک و زنجیره تأمین» می باشد؛ در پاسخ به این نیازو با همکاری اساتید برجسته این حوزه، تاکنون اقدام به چاپ و تألیف چندین کتاب با موضوع «مدیریت زنجیره تأمین» نموده که مورد استقبال علاقمندان قرار گرفته است.

در ادامه این رسالت، کتاب حاضر که نگاهی جدید به موضوع «مدیریت زنجیره تأمینه دارد به علاقمندان و جامع علمی و صنعتی کشور عرضه می گردد. در این کتاب که ماحصل تجربه پژوهشی و علمی چندین ساله نویسندگان می باشد، مدیریت زنجیره تأمین با دیدگاه فرایندی معرفی شده است. آن گونه که تجربه نشان داده است، به کار گیری علمی مدیریت زنجیره تأمین» زمانی میسر است که با نگاه فرایندی باشد. در حال حاضر، مدل های فرایندی معروفی وجود دارند که در دنیا و توسط شرکت های پیشرو مورد استفاده قرار گرفته اند. این مدل ها توسط انجمن ها و مؤسسات معتبری که به نوعی در دنیای مرجع محسوب می شوند تدوین و طراحی شده است. از آنجا که شاید بتوان با قاطعیت اذعان کرد

که تا کنون، کتاب یا مرجع فارسی معتبری که به معرفی مدل های معروف فرایند مدیریت زنجیره تأمین» پرداخته باشد، وجود ندارد؛ کتاب حاضر برای رفع این خلاء تدوین گردیده است.

این کتاب مشتمل بر چهار فصل است. در فصل نخست، کلیاتی از مدیریت زنجیره تأمین و لجستیک بیان شده است. فصل دوم به معرفی مدل فرایندی SCOR که بدون شک معروف ترین مدل مرجع حال حاضر مدیریت زنجیره تأمین است، می پردازد. فصل سوم نیز مدل فرایندی GSCF را که توسط «انجمن جهانی زنجیره تأمین» توسعه یافته است، معرفی می کند. در فصول دوم و سوم علاوه بر معرفی فرایندهای مختلف زنجیره تأمین و رابطه بین آنها، همچنین شاخص های عملکردی مدیریت زنجیره تأمین از نگاه این دو مدل معرفی شده است. در فصل پایانی کتاب نیز مهم ترین و پرکاربردترین نرم افزارهای حال مدیریت زنجیره تأمین به خوانندگان عرضه شده است.

در پایان لازم است از تلاش مجدانه آقایان مجتبی سلیمان سدهی و نادر غفاری نسب پدیدآورندگان این اثر ارزشمند و تلاش های صمیمانه همکاران شرکت چاپ و نشر بازرگانی که در چاپ این اثر ما را یاری دادند، تقدیر و تشکر به عمل آید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.