خدمات لجستیک طرف چهارم

خدمات لجستیک طرف چهارم

خدمات لجستیک طرف چهارم

با رشد تجارت و قدرت گرفتن شرکت‌های تجاری، نیاز به شیوه‌ای کارآمد با هزینه‌ای منطقی در بحث زنجیره تامین احساس می‌شود. خدمات لجستیک طرف دوم و طرف سوم خدماتی هستند که در این موارد مورد کاربرد قرار می‌گیرند.

ولی وقتی صحبت از مدیریت عملیات به شیوه‌ای هماهنگ به میان می‌آید، شاید این روش‌ها کارایی لازم را نداشته باشند. راه حل پیشنهادی برای این مشکل استفاده از خدمات لجستیک طرف چهارم است.

متخصصصان Fourth Party Logistics افراد باتجربه‌ای هستند که مناسب‌ترین روش عملیات لجستیک را با توجه به نیاز مشتری ارزیابی و انتخاب کرده و بر اجرای آن نظارت می‌کنند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد 4PL داشته باشید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

لجستیک طرف چهارم چیست؟

Fourth Party Logistics که عموماً به عنوان 4PL شناخته می‌شود، برون‌سپاری مدیریت عملیات لجستیکی و نظارت بر آن، به یک شرکت یا شریک است. این شریک تجاری مسئول ارزیابی، طراحی، ساخت، اجرا و اندازه‌گیری انواع روش‌های زنجیره تامین یکپارچه برای مشتری خواهد بود و کل این زنجیره توسط 4PL مدیریت می‌شود.

در واقع با حضور خدمات لجستیک طرف چهارم، شرکت‌هایی که مدیریت عملیات لجستیکی خود را واگذر کرده‌اند نیاز به نظارت بر عملیات برون‌سپاری نخواهند داشت و در عوض اجازه می‌دهد تمام این خدمات توسط شرکت 4PL مدیریت شوند.

به بیان دیگر گاهی در یک شرکت نیروی کار کافی برای نظارت بر عملیات حمل و نقل و تدارکات وجود ندارد یا مدیران شرکت نمی‌خواهند انرژی نیروی کار متخصص خود را صرف این نوع از عملیات کنند.

در این شرایط شرکت‌های خدمات لجستیک طرف چهارم با نظارت بر انبارها، شرکت‌های حمل و نقل و روش حمل و نقل کالا، زنجیره تامین را کنترل و مدیریت می‌کنند. در حقیقت آنها نوعی بینش استراتژیک ارائه می‌دهند که مشتری می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

در ساده‌ترین شکل، لجستیک طرف چهارم مدلی است که در آن صاحبان کسب و کار، مدیریت و نظارت بر لجستیک خود را به یک ارائه‌دهنده 4PL واگذار می‌کنند. 4PL می‌تواند به طور مؤثر کل لجستیک را سازماندهی و مدیریت کند و با 3PL‌ها برای برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های حمل و نقل و لجستیک کار کند.

استفاده از خدمات لجستیک طرف چهارم چه فوایدی دارد؟

یک ارائه‌دهنده خدمات لجستیک طرف چهارم کل عملیات لجستیکی یک شرکت، از جمله استراتژی‌های لجستیک و زنجیره تامین را بر عهده می‌گیرد.

با استفاده از 4PL:

• تولیدکنندگان لزوماً نیازی به نظارت بر زنجیره تأمین خود ندارند.

• تمام فعالیت‌های مرتبط با زنجیره تامین توسط 4PL مدیریت و کنترل می‌شود.

• یک رابط واحد برای بسیاری از خدمات حمل و نقل و تدارکات وجود خواهد داشت.

• نقطه تماس واحد برای کلیه عملیات حمل و نقل و لجستیک تعیین می‌شود.

• با حذف نیازهایی مانند امکانات لجستیک، وسایل نقلیه و سیستم‌ها، هزینه‌های عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

در واقع استفاده از خدمات 4PL این امکان را برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان فراهم می‌کند تا صرفاً بر مرحله تولید تمرکز کنند.

معایب استفاده از 4PL

یکی از بزرگترین مشکلات استفاده از 4PLها، وابستگی بالایی است که در دراز مدت برای یک شرکت ایجاد می‌کنند. به همین دلیل، این شرکت‌های خدماتی بیشتر به عنوان یک شریک تدارکاتی یا یک شریک استراتژیک در نظر گرفته می‌شوند تا یک خدمات‌دهنده معمولی.

آنها فعالیت‌های مهمی را انجام می‌دهند که در نهایت می‌تواند کل زنجیره تامین یک سازمان را متحول کرده و ایجاد وابستگی کند.

از سوی دیگر، استفاده از خدمات لجستیک طرف چهارم برای برخی از شرکت‌های کوچک و متوسط که توانایی خرید آنها با شرکت‌های بزرگتر قابل مقایسه نیست، می‌تواند گران باشد.

چرا استفاده از خدمات لجستیک طرف چهارم در حال افزایش است؟

شرکت‌های بزرگ به طور فزاینده‌ای از ارائه‌دهندگان 4PL برای انجام اموری مانند مدیریت سفارش، رعایت قوانین، انبارداری و مدیریت تامین استفاده می‌کنند؛ چون این برون‌سپاری به شرکت اجازه می‌دهد تا بر تجارت اصلی خود و پروژه‌های با ارزش بیشتری تمرکز کنند.

اما کرونا را می‌توان دلیل اوج گرفتن استفاده از خدمات لجستیک طرف چهارم در دو سال اخیر دانست. وقتی پاندمی کووید-19 در اوایل سال 2020 شروع شد در زنجیره‌های تامین جهانی اختلالات زیادی به وجود آمد. بسیاری از شرکت‌ها متوجه شدند که منابع، پرسنل یا زیرساخت‌های محاسباتی مناسب و کافی برای مقابله با این اختلالات را ندارند.

شرکت‌های کوچک‌تر که زنجیره‌های تامین پیچیده‌تر امابودجه‌های کمتری داشتند برای حل مشکلشان از شرکت‌های خدمات 3PL استفاده کردند. اما شرکت‌های بزرگ‌تر با زنجیره‌های تامین بزرگتر متوجه شدند که برای کمک به بقای خود به فناوری‌های دیجیتال پیچیده و فرآیندهای زنجیره تامین ساده‌تر نیاز دارند.

در این حالت 4PL بهترین راه حل بود. این شرکت‌ها معمولا بر رفع نقاط ضعف در زنجیره تامین تمرکز دارند و خدمات لجستیک طرف چهارم می‌تواند با یافتن بهترین راه حل‌ها این نقاط ضعف را برطرف کند و هزینه‌ها را به حداقل رسانده و بازده را افزایش دهد.

چرا بهتر است خدمات لجستیک طرف چهارم را انتخاب کنید؟

به سه دلیل اساسی انتخاب خدمات 4PL به نفع شرکت‌های بزرگ و متوسط است.

لجستیک طرف چهارم رویکرد راه‌حل‌گرا دارد.

4PL با توجه به نیاز مشتری راه حل را طراحی می‌کند. این راه حل کل زنجیره تامین و کسب و کار شرکت‌ را در بر می‌گیرد و مختص یک زمینه و دامنه خاص نیست.

4PL مدیریت تمام عملیات لجستیکی شرکت‌ها را بر عهده می‌گیرند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اکثر شرکت‌ها، مدیریت بخش‌های متعدد مرتبط با عملیات‌ لجستیکی است. شرکتهای لجستیک مجموعه‌های درستی از سیستم‌های یکپارچه، فرآیندها و معیارها را پیاده‌سازی می‌کنند تا عملیات‌ جاری و لجستیکی به راحتی و توسط 4PL مدیریت شوند.

شرکتهای لجستیک از فناوری اطلاعات در زنجیره تامین بهره می‌برند.

4PL با راه‌اندازی یک پلتفرم IT سراسری که تمام اطلاعات مربوط به زنجیره تامین مشتریان را یکپارچه می‌کند، ارزش قابل توجهی به شرکت‌ها اضافه می‌کند. 4PL می‌تواند گزارش‌ها و بینش‌هایی را به شرکت طرف قرارداد خود ارائه دهد که به تصمیم‌گیری سریع‌تر و کارآمدتر او کمک کند و در نتیجه مزیت رقابتی قابل توجهی نیز ایجاد کند.

سخن پایانی

خدمات لجستیک طرف چهارم (4PL) نامی است در چند سال اخیر در بین مدیران بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از 4PL می‌توانید به بالاترین سطح از برون‌سپاری برسید که یک شرکت می‌تواند برای ارتقاء مدیریت زنجیره تامین خود پیاده‌سازی کند. این بدان معناست که مدیریت زنجیره تامین شما تقریباً به طور کامل توسط شرکت دیگری مدیریت می‌شود.

هر چند که 4PL می‌تواند باعث وابستگی شرکت‌ها به کار ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک شود؛ اما در عین حال سبب خواهد شد که آنها از مسئولیت‌های مرتبط با عملیات لجستیکی فارغ شوند و این امکان برایشان فراهم شود تا در زمینه‌هایی دیگر مانند تولید و بازاریابی محصولات خود تمرکز کنند.

در عین حال با استفاده از لجستیک طرف چهارم هزینه‌ها در مقایسه با هزینه‌های مربوط به نگهداری ناوگان باربری یا انبارهای شخصی کاهش می‌یابد. البته هزینه استفاده از خدمات لجستیک طرف چهارم برای شرکت‌های بزرگ مقرون به صرفه تر خواهد بود و برای برخی از شرکت‌های کوچک و متوسط، این قیمت‌ها همچنان می‌تواند بالاتر از هزینه خدمات 3PL باشد.

تعداد شرکتهای لجستیکی در ایران که خدمات 4PL را ارائه می‌دهند محدود است. یکی از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی شرکت رابین لجستیک است که در زمینه 4PL و 3PL خدمات تخصصی ارائه می‌دهد. رابین لجستیک به واسطه استانداردسازی فرایندهای عملیاتی و مکانیزه نمودن این فرایندها بر بستر IT، خدمات لجستیک قابل قبولی را در اختیار صاحبین کالا قرار خواهد داد.

اگر علاقه‌مند به استفاده از خدمات رابین لجستیک هستید می‌توانید درخواست خود را در بخش درخواست خدمات ثبت کنید تا کارشناسان ما جهت هماهنگی با شما تماس بگیرند.

منابع:

  1. https://fulfillmentanddistribution.com/3pl-vs-4pl-a-complete-comparison/
  2. https://www.logisticsbureau.com/why-large-companies-increasingly-opt-for-4pl-services/
  3. https://gototruckers.com/4pl-advantages-disadvantages/
  4. https://www.saloodo.com/logistics-dictionary/fourth-party-logistics-4pl/
  5. https://gototruckers.com/4pl-advantages-disadvantages/
  6. https://supplychaindigital.com/digital-supply-chain/what-fourth-party-logistics
  7. https://holisollogistics.com/three-reasons-opt-4pl-services-provider/
مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.