برون سپاری عملیات لجستیکی به 3PL

برون سپاری عملیات لجستیکی به 3PL

مهم نیست که شرکت شما چه چیزی می‌فروشد، شما با موضوعات لجستیک درگیر هستید. از دریافت و ذخیره‌سازی محصولات گرفته تا تحویل آنها به مشتریان، عملیات لجستیکی بسیاری وجود دارد که لازم است روزانه آن‌ها را مدیریت و نظارت ‌کنید.

اما لجستیک تمرکز اصلی کسب و کار شما نیست و این عملیات کلیدی باید توسط متخصصان این امر انجام شود. همین دلیل مدیران بسیاری از شرکت‌ها را به فکر برون سپاری این فعالیت‌ها به یک ارائه‌دهنده خدمات لجستیک طرف سوم می‌اندازند.

برون سپاری لجستیک می‌تواند مصداق این جمله هنری فورد در سال 1923 باشد که گفت «اگر کاری وجود دارد که ما نمی‌توانیم به طور مؤثرتر با هزینه کمتر و بهتر از رقبا انجام دهیم، انجام آن اصلاً فایده‌ای ندارد و باید کسی را استخدام کنیم تا آن را بهتر از ما انجام دهد.»

احتمالا شما هم یکی از مدیرانی هستید که قصد برون سپاری لجستیک شرکت خود را دارید. اما آیا می‌دانید چه نوع از فعالیت‌های لجستیکی خود را می‌توانید برون‌سپاری کنید؟

برای اینکه درک بهتری از از نحوه برون سپاری زنجیره تامین داشته باشید بد نیست ابتدا با اصول اولیه برون سپاری لجستیک بیشتر آشنا شوید.

برون سپاری لجستیک و مفهوم آن

برون سپاری لجستیک، که به آن «لجستیک قراردادی» نیز می‌گویند، عبارت است از انتقال کامل یا جزئی از وظایف لجستیک به یک شرکت شخص ثالث.

 به بیان دیگر برون سپاری لجستیک به این معناست که یک شرکت از یک ارائه‌دهنده خارج از شرکت (معروف به شخص ثالث) برای مدیریت عملیات مختلف زنجیره تامین خود استفاده می‌کند.

این عملیات لجستیکی می‌تواند شامل حمل و نقل، ذخیره‌سازی، بسته‌بندی و تحویل کالاهای فیزیکی یک شرکت در تمام مراحل تبدیل مواد خام به محصول نهایی باشد.

با توجه به این تعریف می‌توان گفت که اصطلاحات «برون سپاری لجستیک » و «لجستیک طرف سوم» تقریباً مشابه هستند و هر دو به یک موضوع اشاره دارند و می‌توان آنها را به جای هم استفاده کرد.

انواع اصلی خدمات لجستیکی که 3PLها ارائه می‌دهند

خدمات لجستیکی که توسط ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک طرف سوم ارائه می‌شوند را می‌توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد.

خدمات باربری و حمل و نقل

این خدمات می‌تواند مبتنی بر دارایی باشد؛ یعنی 3PL مالک کامیون‌ها و تریلرها است و یا غیر مبتنی بر دارایی باشد که یعنی 3PL، کامیون‌ها و تریلرهای شرکت‌های دیگر را انتخاب و مدیریت می‌کند.

خدمات لجستیک انبار

 انبارهای مدرن فقط یک انبار نیستند. آنها مجتمع‌هایی هستند که تمام تجهیزات لازم را دارند. یک ارائه‌دهنده لجستیک این انبارهای مدرن و پرسنل آموزش دیده مرتبط با انبارداری را دارد.

تامین خدمات لجستیکی شبکه‌های خرده‌فروشی

خرده‌فروشی‌هایی که شعبه‌های زیادی دارند، هماهنگی فرآیندهای تامین، جستجوی تامین‌کنندگان و نگهداری سطح موجودی خود را به 3PL ها برون‌سپاری می‌کنند.

چه نوعی از خدمات لجستیکی را می‌توانید برون سپاری کنید؟

3PL ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از خدمات زنجیره تامین را از تولیدکننده تا محل فروش انجام دهند. سه دسته خدمات لجستیک ورودی ، انبارداری و حمل و نقل را می‌توان به 3PL ها واگذار کرد که هر کدام خود به چند نوع خدمت تقسیم می‌شوند.

لجستیک ورودی (Inbound Logistics) شامل:

• برنامه ریزی حامل ها و محموله های دریافتی از تامین کنندگان و واردات کالا

• تامین حامل و ناوگان جهت انتقال این محموله ها و مدیریت عملیات و اجرای محموله های ورودی

خدمات انبارداری (Warehousing) شامل :

• انبارداری مشترک (Shared warehousing): ذخیره‌سازی محصول در یک مرکز 3PL که در آن فضا، افراد، سیستم‌ها و تجهیزات با سایر شرکت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.

• انبارداری اختصاصی(Dedicated warehousing): نگهداری محصول در یک انبار 3PL که در آن فضا، افراد، سیستم‌ها و تجهیزات صرفاً به عملیات شرکتی خاص اختصاص دارد.

• eCommerce fulfillment: دریافت و ارسال سفارشات به مصرف‌کننده به طور مستقیم از انبار 3PL.

• انبار با قابلیت کنترل دما (Temperature-controlled warehousing): برای اطمینان از سالم ماندن محصولات تا زمان تحویل به مشتری، آنها را در یک انبار که قابلیت کنترل دما و یا رطوبت را دارند، نگه می‌دارند.

• کراس داکینگ (Cross docking): در این روش تخلیه محصول از یک کامیون یا کانتینر به انبار برای ذخیره‌سازی قبل از بارگیری آن بر روی کامیون دیگر، انجام می‌شود.

• خدمات ارزش افزوده: انجام خدمات مانند کیتینگ، مونتاژ، بسته‌بندی مجدد، برچسب زدن، تست محصول و مدیریت کیفیت در انبار توزیع.

خدمات حمل و نقل شامل :

• حمل و نقل اختصاصی: استفاده از 3PL، تجهیزات و کارکنان آنها برای رسیدگی به نیازهای حمل و نقل یک شرکت خاص.

• Less-than-truckload: این مورد برای زمانی است که یک شرکت محصول کافی برای پرکردن تریلی ندارد و تریلی از ترکیب محموله‌های باری آن شرکت با محموله‌های سایر شرکت‌ها پر می‌شود.

• Pool distribution: محصولات چند شرکت در یک تریلی حمل می‌شود ولی کل بار در یک مقصد تخلیه می‌شود و برخلاف مدل قبلی تریلی در چندین محل توقف نمی‌کند.

• حمل و نقل با دمای کنترل شده: حمل و نقل محصولات در تریلرهای یخچال‌دار برای حفظ دما انجام می‌شود.

آیا شرکت شما نیاز به برون سپاری لجستیک دارد؟

در حال حاضر ما با تقاضای رو به رشد مصرف‌کنندگان سروکار داریم و از آنجایی که زنجیره تامین هر روز پیچیده و پیچیده‌تر می‌شود اندازه بازار لجستیک برون سپاری وسعت یافته و تکیه بر  3PLها برای ارائه خدمات لجستیکی هم افزایش پیدا کرده است.  نگاهی به فعالیت‌های 3PL ها و تخصصی که آنها دارند باعث می‌شود هر مدیری مشتاق به واگذاری خدمات لجستیکی خود به آنها شود.

اما آیا این برون سپاری واقعا به نفع شرکت شماست؟

• اگر به فکر گسترش فعالیت شرکت خود در استان‌های مختلف و حتی در سطح وسیع‌تر در کشورهای مختلف هستید علاوه بر نیاز به تقویت ناوگان حمل و نقل با معضل به نام مقررات لجستیکی روبه رو خواهید شد. در این حالت مشارکت با یک ارائه‌دهنده لجستیک طرف سوم مشکلات شما را حل خواهد کرد.

• اگر قصد دارید تولیدات تان را افزایش دهید نیاز است تا به فکر افزایش ظرفیت انبارها باشید که مستلزم داشتن فضای بزرگتر و هزینه انبارداری بیشتر است. با وجود 3PL هایی که انبارهای مشترک را ارائه می‌دهد، می‌توانید این نیاز را برطرف کنید.

• شاید قصد دارید خط تولیدتان را تغییر دهید. معرفی محصول جدید با چالش‌های لجستیکی جدیدی همراه است. ممکن است محصول جدید نیاز به انبارداری و حمل و نقل در شرایط دمایی و رطوبتی خاص داشته و قوانین و الزاماتی آن متمایز از سایر محصولاتتان باشد. در این شرایط می‌توانید با یک 3PL که زیرساخت و تخصص لازم برای رسیدگی به این نوع محصولات را دارد، مشارکت کنید.

نکته مهم این است که در تمام موارد گفته شده در بالا در صورتی که گسترش فعالیت تان سودی برایتان نداشت و نیاز بود تا شرکت به سطح تولید قبلی برگردد، شما ضرری در زمینه افزایش ناوگان حمل و نقل و گسترش یا ساخت انبار جدید متحمل نشده‌اید.

به طور خلاصه اگر با نشانه‌های زیر روبرو هستید لازم است تا به فکر برون سپاری لجستیک خود باشید.

1. ساختار یا استراتژی کلی شرکت شما در حال تغییر است.

2. هزینه‌های لجستیکی شما در حال افزایش است در حالی که سطح خدمات شما در حال کاهش است.

3. رشد سریعی را تجربه می‌کنید و باید اندازه شرکت را تغییر دهید.

4. در حال ورود به بازار جدیدی (چه از نوع کسب و کار و چه جغرافیا) هستید.

5. بخشی از زنجیره تامین شرکت تان به انعطاف‌پذیری بیشتری نیاز دارد.

6. اجرای خدمات لجستیکی شما را از اهداف تجاری اصلی دور کرده است.

چه شرکت‌هایی بیشر از خدمات برون سپاری لجستیکی استفاده می‌کنند؟

بر اساس مطالعات تحقیقاتی، کار با 3PL ها یک فرایند رایج در بین مشاغل در هر اندازه‌ای است. اما به طور کلی، هرچه شرکت بزرگ‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که به برون‌سپاری خدمات تکیه کند، زیرا شرکت‌های بزرگ‌تر زنجیره‌های تامین پیچیده‌تری دارند، که منابع و تخصص 3PL ها برای آنها مهم‌تر‌ است. بررسی آماری در سال 2019 نشان داد که 92 درصد از شرکت‌های Fortune 500 حداقل با یک 3PL کار می‌کنند. این میزان در بررسی سال 2001 تنها 46 درصد بود که نشان‌دهنده افزایش میزان استفاده از خدمات لجستیک طرف سوم در بین شرکت‌های بزرگ است. این در حالی است که طبق بررسی‌ها شرکت‌های کوچک 27 درصد از کل خدمات لجستیکی خود را به شخص ثالث برون سپاری می‌کنند.

کدام 3PL بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهند؟

کار با ارائه‌دهندگان خدمات 3PL و برون سپاری لجستیک به شما کمک می‌کند تا به سرعت و هزینه کم به تخصص و فناوری‌های مورد نیازیتان دست پیدا کنید. اما بهترین 3PL برای شما کدام شرکت است؟

قبل از هر اقدامی انتظارات خود را ارائه‌دهنده خدمات لجستیک شخص سوم مشخص کنید. به دنبال 3PL باشید که به بهترین وجه با اهداف شرکت شما همخوانی دارد. نقاط قوت و ضعف کلی هر 3PL را به طور کامل ارزیابی کنید. صنایعی که به آنها خدمت می‌کنند، تخصص‌ها و گواهینامه‌هایی که دارد، نظرات مشتریان فعلی و گذشته، میزان ابتکارات و مشارکت و کیفیت عملکرد آنها را به خوبی بررسی کنید.

رابین لجستیک، شریک تجاری صاحبان کالا برای برون سپاری خدمات لجستیکی، مشاور معتمد و مطمئن در زمینه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین کالا است که تمام موارد گفته شده برای برگزیده شدن به عنوان 3PL برای شما را دارد.

برای اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات رابین لجستیک می‌توانید فرم درخواست خدمات را پر کنید. کارشناسان شرکت در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت و اطلاعات کامل را در زمینه خدمات لجستیکی در اختیار شما قرار خواهند داد.

منابع:

https://www.raben-group.com/news/news-details/are-there-any-advantages-of-outsourcing-logistics-services-in-the-fmcg-sector

https://wareteka.com.ua/en/blog/how-outsourcing-in-logistics-works/

https://www.weberlogistics.com/blog/california-logistics-blog/port-logistics-services-3pl

https://www.weberlogistics.com/outsourcing-logistics-operations-ebook

https://resources.coyote.com/source/outsourced-logistics

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.