نقش 3PL در برطرف کردن چالش‌های لجستیکی محصولات بهداشتی

نقش 3PL در برطرف کردن چالش‌های لجستیکی محصولات بهداشتی

در سال‌های اخیر، تقاضا برای محصولات بهداشتی و مراقبت شخصی رشد تصاعدی ثابتی را تجربه کرده است. دلیل این افزایش مصرف را می‌توان آگاهی بیشتر نسل جدید در زمینه مراقبت شخصی و سهولت خرید به دلیل وجود فروشگاه‌های زنجیره ای و فروشگاه های اینترنتی دانست.

با وجود چنین روند افزایشی، شرکت‌های فعال در زمینه محصولات بهداشتی و آرایشی باید به فکر تغییرات در زنجیره تامین جهت مقابله با چالش‌های لجستیکی پیش رو باشند. آنها برای مدیریت زنجیره تامین خود به مجموعه وسیعی از خدمات لجستیکی نیاز دارند، از دریافت مواد اولیه تا توزیع محصولات نهایی و در تمام این مراحل با چالش‌هایی روبه رو هستند. این چالش‌ها کدامند؟

چالش‌ها و ویژگی‌ها محصولات بهداشتی

محصولات آرایشی و بهداشتی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که سبب بروز چالش در فرایندهای لجستیکی آنها می‌شود. از جمله:

شرایط حمل و نگهداری

محصولات آرایشی معمولاً به دماهای شدید و رطوبت یا نور حساس هستند. آنها از مواد مختلف تهیه شده‌اند که هر کدام دما و شرایط آب و هوایی متفاوتی را می‌طلبند و دانستن نحوه برخورد معقول با این محصولات ضروری است و تامین کنندگان باید این الزامات را برآورده کنند.

به عنوان مثال ممکن است رطوبت و گرما باعث از بین رفتن خاصیت کرم‌ها یا دوفاز شدن کرم ها شود. پس وقتی صحبت از انبارداری و حمل و نقل آنها به میان می‌آید، لازم است مکانی داشته باشید که بتواند شرایط مناسب برای نگهداری این محصولات را فراهم کند.

تاریخ انقضا محصولات بهداشتی و آرایشی هم مدیریت موجودی‌ها را به یک کار پیچیده تبدیل می‌کند. بسیاری از این محصولات تاریخ انقضای کمی دارند و در صورت مدیریت ناکافی موجودی، ممکن است منجر به نرخ بالای ضایعات شود.

داشتن انبار و ناوگان حمل و نقل با سیستم کنترل دما و رطوبت احتمالا برای بسیاری از تولید کنندگان هزینه بالایی دارد. اما شراکت با شرکت های لجستیکی طرف سوم (3PL) که امکانات کافی دارد می‌تواند به حل این چالش کمک کند.

پویایی تقاضا

یکی از چالش‌های اصلی که بخش آرایشی با آن روبه رو است، مقابله با پویایی تقاضا است. این بخش همواره در حال تغییر است که به طور مداوم با مدهای رایج سازگار می‌شود. ترند شدن نوعی محصول بهداشتی یا آرایشی بر میزان تقاضا آن تاثیر قابل توجهی می‌گذارد و شرکت‌ها باید از آنچه مشتریانشان مایل به خرید هستند آگاه باشند.

از طرفی دیگر زمان‌های خاصی از سال وجود دارد که تقاضا برای محصولات آرایشی و بهداشتی تغییر می‌کند، مانند تابستان یا تعطیلات نوروز. عرضه مداوم محصول و پاسخگویی سریع به تقاضا برای انطباق با نوسانات مستمر بازار و همچنین کنترل عرضه و تقاضا از مهم‌ترین چالش‌های لجستیکی محصولات بهداشتی است.

در چنین شرایطی زنجیره تامینی که بتواند سریع‌تر پاسخگوی این میزان تغییرات تقاضا باشد به یک عامل متمایزکننده تبدیل خواهد شد. سرعت در برطرف کردن تقاضای جدید مستلزم پیش‌بینی تقاضا و رفتار خرید مشتریان و کنترل حمل و نقل و جریان کالا در سراسر زنجیره تامین است.

می‌توان با استفاده از یک ارائه دهنده خدمات لجستیکی طرف سوم علاوه بر پیش‌بینی‌های دقیق نوسانات تقاضا، شرایط دید در زنجیره تامین را در تمام طول مسیر از کارخانه تولید تا مقصد نهایی فراهم کرد.

زمان‌های تحویل

چالش دیگر در این بخش، انتظارات بالای مشتریان از نظر زمان تحویل محصولات به خصوص در کانال فروش فروشگاه های زنجیره ای و فروش آنلاین است. امروزه به حداقل رساندن زمان تحویل به عامل مهم رقابت تبدیل شده است.

اگر تولید کنندگان نتواند در حداقل زمان محصول را به مشتری برسانند، مشتری به سراغ تولید کننده دیگری می‌رود.

برای افزایش سرعت تحویل لازم است تا لجستیک و شبکه ذخیره سازی و حمل و نقل بهینه شود که این کار را می‌توان با کمک یک شرکت تدارکاتی شخص ثالث انجام داد

ایمنی

امنیت یک نکته مهم در بحث محصولات بهداشتی و آرایشی است. شاید بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی اندازه کوچکی داشته باشند ولی همین محصول ارزش ریالی بالایی دارد. به همین دلیل در مورد آنها پیشگیری از سرقت اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین داشتن انباری و سیستم حمل و نقل ایمن باید در اولویت تولیدکنندگان این نوع کالاها باشد. شرکت‌های 3PL که انبارهای مناسب و سیستم حمل و نقل ایمن به مشتریان ارائه می‌کنند می‌توانند در این مساله به این صاحبان کسب و کار محصولات بهداشتی و آرایشی کمک کنند.

سخن پایانی

تقاضا در صنعت آرایشی و بهداشتی در حال افزایش است و تولیدکنندگان به طور مداوم باید زنجیره تامین خود را تطبیق دهند تا هزینه‌ها را پایین نگه دارند و در رقابت باقی بمانند..این امکان با بهره گرفتن از یک ارائه دهنده خدمات لجستیکی طرف سوم مانند رابین لجستیک امکان پذیر است.

رابین لجستیک یک شرکت اجرایی، مشاوره و آموزش در زمینه مدیریت زنجیره تامین و لجستیک است.

این شرکت بر اساس راه حل‌های بهینه و روش‌های ایده‌آل و متناسب سازی این روش‌ها با صنعت و نیاز مشتری در بخش‌های مختلف زنجیره تامین، امکان افزایش هماهنگی، همکاری، اندازه‌گیری، در دسترس بودن و برنامه ریزی و کنترل را فراهم کرده و باعث کاهش هزینه، افزایش سطح سرویس و رضایتمندی مشتریان کسب و کارها خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان رابین لجستیک از صفحه تماس با ما و درخواست خدمات وب سایت شرکت رابین در ارتباط باشید.

منابع:

  1. https://blog.solistica.com/en/cosmetics-industry-its-complete-logistics-and-challenges
  2. https://www.logicos3pl.com/en/blog/cosmetics-logistics-challenges-characteristics
  3. https://www.capacityllc.com/blog/5-challenges-facing-your-cosmetics-supply-chain/
مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.