برنامه ریزی لجستیک ضرورتی برای کسب و کارها

برنامه ریزی لجستیک ضرورتی برای کسب و کارها

لجستیک معمولاً یک چالش برای مشاغل است. از همان ابتدای توسعه این فرایند تا راه‌اندازی سیستم لجستیکی، تصمیمات زیادی وجود دارد که باید اتخاذ شوند تا بر رشد کسب و کار‌ها تأثیر بگذارد. وجود یک برنامه لجستیک در این راه می‌تواند بسیار مفید باشد.

اهمیت برنامه ریزی لجستیک

برنامه ریزی لجستیک کلید راه‌اندازی یک کسب و کار موفق است. لجستیک تنها جریان کالاها از نقطه A به نقطه B نیست بلکه مدیریت این مسیر است. این فرایند شامل عناصر زیادی از جمله برنامه‌های پیچیده حمل و نقل، مدیریت کارکنان، تخصیص منابع و حجم عظیمی از داده‌ها است.

هدف برنامه ریزی لجستیک ارائه محصول یا خدمات به کارآمدترین روش ممکن، با حداقل هزینه و به موقع است. برنامه ریزی لجستیک یک استراتژی ضروری است که می‌تواند به شرکت‌ها برای موفقیت در کوتاه مدت و بلند مدت کمک کند.

برنامه ریزی لجستیک چطور به کسب و کار‌ها کمک می‌کند؟

وقتی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت‌ها تعیین شد، لازم است تا مدیران برای رشد کسب و کار خود برنامه ریزی کنند. اگر استراتژی مناسب با اهداف وجود داشته باشد تحقق آنها آسان‌تر خواهد بود، خواسته‌های مشتریان به طور کامل برآورده خواهد شد، هزینه‌ها به حداقل می‌رسد و ایجاد سود قطعی می‌شود.

بخش مهمی از برنامه ریزی کسب و کارها مربوط به لجستیک است. وقتی زنجیره تامین برنامه ریزی شود، نه تنها سبب افزایش درآمد در حد مورد انتظار خواهد شد بلکه سبب سود و پس‌انداز بیشتر هم خواهد شد.

برنامه ریزی لجستیک می‌تواند از کسب و کارها در برابر حوادث غیرمنتظره و چالش‌های پیش رو محافظت کند، عملیات روزانه را بهبود بخشد و شرکت‌ها را در مسیر موفقیت قرار دهد.

و مهم‌تر از همه با برآورده کردن خواسته‌های مشتری سبب رضایت مشتری، تکرار خرید و افزایش فروش خواهد شد.

بهترین روش‌های برنامه ریزی لجستیک

برای برنامه ریزی لجستیک نیاز است ابتدا از وجود انبار مناسب در مکان درست اطمینان حاصل شود. سپس موجودی کالاها و محل ارسال آنها باید مشخص شوند و در نهایت بهترین شیوه حمل و نقل به کار گرفته خواهد شد تا محصول به موقع و سالم به مشتری برسد.

این مراحل به ظاهر ساده پایه‌های اصلی رشد کسب و کارها در آینده است که در ادامه جزئی‌تر آنها را بررسی خواهیم کرد.

راه‌اندازی انبارها در چندین منطقه

یکی از مهم‌ترین نکات در بحث لجستیک تجاری تقسیم موجودی در چندین انبار است که سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه حمل می‌شود. تقسیم موجودی بین انبارهای متعدد سبب می‌شود که محصولات به مشتریان هدف نزدیک‌تر باشند. در این شرایط مسیر حمل نقل کمتر شده و این یعنی صرفه‌جویی در انرژی، پول و زمان هم برای کسب و کارها و هم برای مشتری.

اما تهیه چندین انبار در چندین مکان برای بسیاری از کسب و کارها ناممکن است. اینجاست که وجود یک ارائه‌دهنده خدمات لجستیکی شخص ثالث با انبارهای متعدد در نقاط مختلف به آنها کمک خواهد کرد.

پیش‌بینی تقاضا با ردیابی موجودی در زمان واقعی

وقتی نوبت به پیش‌بینی تقاضا و فراهم کردن موجودی می‌رسد، هیچ اشتباهی جایز نیست. این مسئله روی همه هزینه‌های لجستیکی تاثیر می‌گذارد. باید پیش‌بینی‌های تقاضا هنگام تعیین برنامه ریزی لجستیک در نظر گرفته شود تا کل عملیات را فقط به دلیل یک محاسبه اشتباه یا فرضی از مسیر خارج نشود و این کاری دشوار است. شرکت لجستیکی طرف سوم (3PL ) می توانند در این بخش به کسب و کار شما کمک کنند.

استفاده از چندین باربری

داشتن یک برنامه پشتیبان برای زمانی که مشکلات پیش‌بینی نشده برای بخش حمل و نقل اتفاق می‌افتد بسیار مهم است. لازم است تا از شرکت های حمل و نقل مختلف استفاده شود و برای انتخاب آنها باید پوشش مکانی فعالیت آنها، هزینه‌ها، فناوری‌هایی که استفاده می‌کنند و شهرتشان را در نظر گرفت. کاری سخت و زمان بر، که هزینه زیادی هم در پی خواهد داشت.

اما راه آسان‌تری هم وجود دارد. شراکت با یک شرکت لجستیکی طرف سوم (3PL ) کارآمد همان راه حل است. یک ارائه‌دهنده خدمات لجستیک طرف سوم با بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل کار می‌کند و معمولا قراردادهایی تخفیف‌دار با آنها دارد؛ بنابراین این مشارکت هم ریسک عملیات لجستیک را کاهش می‌دهد و هم به نوعی صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد بود.

پیاده‌سازی فن آوری‌های مدرن و نرم‌افزارهای به‌روز

فناوری‌های دیجیتال فرصت‌هایی فراوانی برای بهینه‌سازی و مدرن‌سازی لجستیک به وجود آورده‌اند که تمام مراحل لجستیک از پردازش سفارش گرفته تا مدیریت موجودی را آسان می‌کنند. به عنوان مثال IMS (سیستم مدیریت موجودی) و دیگری WMS (سیستم مدیریت انبار) می‌تواند به طور خودکار حجم بالایی از سفارش‌ها را پردازش کنند و پیش‌بینی دقیقی از تقاضا داشته باشند. اتوماسیون در عملکردهای انبار و لجستیک، هزینه‌های نیروی کار را کاهش می‌دهد و دقت سفارش را افزایش می‌دهد.

استفاده از این فناوری‌ها نیاز به صرف هزینه زیادی دارد. در عین حال لازم است تا نیروهایی متخصص برای کار با آنها آموزش ببینند که این کار هم علاوه بر هدر رفت وقت و انرژی نیروی کار، هزینه هم خواهد داشت. باز هم برای کاهش این هزینه‌ها می‌توان از 3PLها استفاده کرد. آنها علاوه بر نرم‌افزارهای مدرن، نیروی متخصص برای استفاده از این فناوری‌ها را هم در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند.

بهترین 3PL را برای برنامه ریزی لجستیک خود انتخاب کنید.

لجستیک خدماتی فراتر از حمل و نقل کالا است. هدف از خدمات لجستیک تضمین هماهنگی و مدیریت روان حمل و نقل کالا است. لجستیک نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد تا شرکت‌ها را به اهدافشان برساند. هدف برنامه ریزی لجستیک باید ایجاد یک عملیات منسجم باشد که ثبات را برای آینده فراهم کند. لجستیک بهتر منجر به زنجیره تامین بهتر و مدیریت آسان‌تر خواهد شد.

برنامه ریزی لجستیک کار آسانی نیست که تمام کسب و کارها به تنهایی از عهده آن برآیند. اما شراکت با ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی طرف سوم می‌تواند دغدغه لجستیکی شرکت‌ها را برطرف کند.

با وجود استانداردهایی که باید برای حفظ کیفیت محصول و رفع تقاضای مصرف‌کنندگان رعایت شود، لازم است تا شرکت‌های خدمات لجستیکی بتوانند تصمیمات و مهارت‌های مدیریتی مؤثری را اعمال کنند. آنها باید دانش گسترده‌ای داشته باشند از به‌روزترین فناوری‌ها برای ارائه خدماتشان استفاده کنند. رابین لجستیک یکی از ارائه‌دهندگان خدمات لجستیک طرف سوم در ایران است که با وجود نیروی متخصص، فناوری‌های به روز، انبارهای متعدد سبب رسیدن کسب و کارها به موفقیت شود.

شرکت رابین لجستیک بر اساس راه حل‌های بهینه و روش‌های ایده‌آل و متناسب‌سازی این روش‌ها با صنعت و نیاز مشتری در بخش‌های مختلف زنجیره تامین، باعث کاهش هزینه، افزایش سطح خدمات‌دهی و رضایتمندی مشتریان خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر در مورد خدمات رابین لجستیک و دریافت مشاوره از کارشناسان متخصص به صفحه تماس با ما وب سایت رابین مراجعه کنید.

منبع مقاله:

https://metrocombined.com/blog/key-things-to-know-about-logistic-services

https://csg3pl.com.au/logistics-planning

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.