برج کنترل زنجیره تامین و فواید آن

برج کنترل زنجیره تامین و فواید آن

استفاده از چندین 3PL اغلب دید مدیران را به زنجیره تامین ضعیف می‌کند و سبب دشواری ردیابی سفارش‌ها هنگام حرکت در سیستم می‌شوند. در این شرایط کسب‌وکارها برای جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز برای حل موارد خاص، اجرای اقدامات اصلاحی و بهبود فرایندها با مشکل مواجه خواهند شد. اینجاست که برج کنترل زنجیره تامین وارد بازی می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید برج‌های کنترل چه کاری می‌توانند برای زنجیره تامین شما انجام دهند، این مطلب را از دست ندهید.

برج کنترل زنجیره تامین چیست؟

برج کنترل زنجیره تامین یک مرکز یکپارچه است که تمام ابزارهای تکنولوژیکی و سازمانی لازم برای جمع‌آوری داده‌ها در تمام مراحل زنجیره تامین را دارد. این برج کنترل امکان جمع‌آوری و ارزیابی داده‌های سرتاسری را در زمان واقعی در سراسر زنجیره تامین فراهم می‌کند که استفاده موثر از این داده‌ها موجب افزایش عملکرد خواهد شد.

برج کنترل از داده‌های بلادرنگ برای مشخص کردن نقاط قوت و ضعف موجود در زنجیره تامین استفاده می‌کند و به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که به طور کامل مسائل اساسی را در زمان واقعی درک، اولویت‌بندی و حل کنند.

قلب یک برج کنترل، مرکز اطلاعات آن است. مرکز اطلاعات داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری و یکپارچه می‌کند و سپس آنها را در قالبی سازگار و استاندارد توزیع می‌کند. این نمای کلی و یکپارچه به اپراتور برج کنترل این امکان را می‌دهد که خطرات یا فرصت‌ها را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

تفاوت بین برج‌های کنترل زنجیره تامین و توزیع سنتی چیست؟

برج‌های کنترل از نظر فیزیکی یا سلسله مراتبی به یک مکان خاص مرتبط نیستند، در حالی که جریان‌های حمل و نقل و توزیع سنتی از مبدا یا مقصد از یک مکان خاص مدیریت می‌شوند.

برج‌های کنترل معمولاً بر «مدیریت رویداد» متمرکز هستند. یعنی آنها اطلاعات را از تأمین‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی به روشی ساختاریافته جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند. سپس از این داده‌ها برای ارائه اطلاعاتی مانند وضعیت واقعی سفارش‌ها، موجودی انبار و محموله‌ها به تیم‌های برج کنترل استفاده می‌شود. در واقع این داده‌ها به تیم برج کنترل اجازه می‌دهد تا هنگام برنامه‌ریزی، نظارت و تجزیه و تحلیل زنجیره‌های تامین، تصمیمات آگاهانه بگیرند.

در مقابل، توزیع سنتی و مدیریت لجستیک تنها بر حمل و نقل یا توزیع متمرکز است و فعالیت‌های مدیریتی آنها معمولا شامل حمل و نقل، ردیابی، زمان‌بندی تحویل و تحویل کالا می‌شود.

مزایای برج کنترل زنجیره تامین

استفاده از برج کنترل برای بهبود قابلیت‌های سیستم مدیریت زنجیره تامین مزایای بسیار زیادی دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

End-to-End Visibility

قابلیت دید در هر بخش از زنجیره تامین برای همه اعضای زنجیره تامین ضروری است و هر مدیر و ناظری اهمیت آن را درک می‌کند. برج کنترل به راحتی قابلیت End-to-End Visibility را فراهم می‌کند.

برج کنترل زنجیره تامین با استفاده از تکنولوژی های هوش تجاری ، چندین سناریو برای مقابله با ریسک های عملیاتی، تاخیرها، ارسال اضطراری، از دست دادن موجودی و موارد دیگر تهیه می‌کند و دید لازم را برای شناسایی استثناها در زمان واقعی ارائه می‌دهند.

این رویکرد زمان مورد نیاز برای شناسایی و حل استثناها را کاهش خواهد داد. در عین حال سبب کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود و عملکرد کلی را در سراسر زنجیره تامین افزایش می‌دهد.

کاهش هزینه‌ها

واضح است که به اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباط موثر بین شرکای End-to-End در زنجیره تامین چگونه می‌تواند سبب در دسترسی به داده‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن شود. با وجود برج کنترل زنجیره تامین و اجرای پارامترهای مناسب، می‌توان استثنائات را قبل از ایجاد تلفات در هزینه و زمان، مدیریت کرد.

بهبود مشارکت و ارتباطات

برج کنترل زنجیره تامین امکان ارتباط و مشارکت بهتر بین شرکای مهم یک شبکه را فراهم می‌کند. هر شریک می‌تواند به اطلاعات مورد نیاز و داده‌های به اشتراک گذاشته شده دسترسی داشته باشد و به درک بهتری از کل فرایند و تغییرات احتمالی برسد.

چه کسب و کارهایی به برج‌های کنترل زنجیره تامین نیاز دارد؟

برج‌های کنترل برای بهبود دید در زنجیره‌های تامین پیچیده استفاده می‌شوند و زنجیره تامین زمانی پیچیده می‌شود که:پ

1. در دامنه جهانی یا بین قاره‌ای گسترده شده باشد.

2. بسیاری از فعالیت‌های زنجیره تامین برون سپاری شده باشند.

3. الزامات خدمات مشتریان به طور فزاینده‌ای چالش برانگیز باشد.

4. کارایی و چابکی در زنجیره تامین اهمیت بالایی داشته باشد.

زنجیره‌های تامین پیچیده اطلاعات سریع و مبتنی بر واقعیت را می‌طلبند. اطلاعاتی مانند وضعیت یک سفارش، هزینه‌های لجستیکی یک محصول، عملکرد شریک زنجیره تامین و بسیاری موارد دیگر. چنین اطلاعاتی برای ارائه پاسخ‌های سریع و یکپارچه به سؤالات مورد نیاز است و برج‌های کنترل برای انجام این کار طراحی شده‌اند.

سخن پایانی

برج کنترل زنجیره تامین ابزاری مبتنی بر تجزیه و تحلیل و پشتیبانی تصمیم‌گیری است و تنها یک داشبورد بصری گسترده نیست. این برج کنترل از ترکیب افراد، فرایندها، داده‌ها، سازمان و فناوری برای بهبود دید، کنترل و تصمیم‌گیری ایجاد می‌شود و با بهبود تصمیم‌گیری مستقل و دید سراسری سبب ارتقا کسب‌وکارها خواهد شد.

فرایند پیاده‌سازی برج‌های کنترل زنجیره تامین، کار آسانی نیست، زیرا به یک زیرساخت کارآمد برای به دست آوردن نتایج بهینه نیاز دارد. البته با این وجود، مزایای استفاده از برج‌های کنترل هر گونه ارتقا زیرساخت توجیه‌پذیر است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها برای بهبود دید خود در زنجیره تامین به برج‌های کنترل زنجیره تامین روی آورده‌اند.

ارائه دهندگان خدمات لجستیکی طرف سوم مانند رابین لجستیک هم برای بهبود عملیات خود از برج کنترل زنجیره تامین استفاده می‌کنند.

منابع:

https://www.scmdojo.com/supply-chain-control/

https://www.dsv.com/en/insights/expert-opinions/control-towers

https://www.gartner.com/en/articles/what-is-a-supply-chain-control-tower-and-what-s-needed-to-deploy-one

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.