وظایف شرکت های لجستیکی

وظایف شرکت های لجستیکی

ارائه دهندگان خدمات لجستیک یک عامل مهم در موفقیت شرکت‌ها در فعالیت‌های تجاری در سطح ملی و بین‌المللی هستند. تامین کنندگان ، کالا و خدمات را برای پردازش بیشتر به تولید کنندگان ارائه می‌کنند. هنگامی که تولید کننده کالا را تولید می‌کند، به توزیع‌کننده داده می‌شود که محصولات را به مشتریان مختلف توزیع ‌کند. نقش اصلی ارائه دهنده لجستیک طرف سوم دریافت کالا از تولید کنندگان و سازمان دهی تمام فعالیت‌های مرتبط با تحویل این کالاها است. خدمات ارائه‌شده توسط PL۳ ها به طور مداوم در حال تحول و تغییر هستند تا شرایط جدید بازار را برآورده سازند.

وظایف لجستیکی

  • حمل و نقل

برای انتقال کالا از تولیدکننده به خریدار، حمل و نقل اساسی‌ترین و مهم‌ترین جز لجستیک است. زمانی که سفارش داده می‌شود، معامله کامل نمی‌شود مگر اینکه کالا به صورت فیزیکی به محل مشتری منتقل شود.

فعالیت ها: انتقال، ارسال، تحویل قراردادی، پرداخت صورتحساب بار، واسطه گری و … .

  • انبارداری

ذخیره کردن کالاهای تمام‌شده تا زمان فروش آن‌ها می باشد. انبارداری نقش حیاتی در عملیات‌های لجستیک یک شرکت ایفا می‌کند. اثربخشی بازاریابی یک سازمان به تصمیم مناسب در انبار بستگی دارد.

فعالیت ها: ذخیره سازی، دریافت، مونتاژ، کالاهای برگشتی، علامت‌گذاری و برچسب زدن و … .

  • مدیریت موجودی

مدیریت موجودی نگهداری موجودی کافی برای برآورده کردن نیازهای مشتری است و همزمان هزینه حمل آن باید کم‌ترین باشد.

فعالیت ها: پیش‌بینی، تحلیل مکان، مشاوره شبکه، طراحی چیدمان و … .

  • پردازش سفارش

این یک وظیفه مهم در عملکرد عملیات‌های لجستیک است. سفارش خرید که توسط خریدار به یک تامین‌کننده داده می‌شود یک سند قانونی مهم از معاملات بین دو طرف است. این سند شامل شرح یا جزئیات فنی محصول برای عرضه، قیمت، دوره تحویل، شرایط پرداخت، مالیات و سایر شرایط تجاری مورد توافق است.

فعالیت ها: ورود سفارش، پردازش و انجام سفارش و … .

  • سیستم‌های اطلاعاتی

لجستیک اساسا یک فعالیت مبتنی بر اطلاعات حرکت موجودی در یک زنجیره تامین است. از این رو، یک سیستم اطلاعاتی نقش حیاتی در ارائه خدمات برتر به مشتریان ایفا می‌کند.

فعالیت ها: برنامه‌ریزی، هوش مصنوعی، سیستم‌های خبره و … .

  • بسته‌بندی

بسته‌بندی یک عنصر حیاتی در توزیع فیزیکی یک محصول است که بر کارآیی سیستم لجستیک تاثیر می‌گذارد. این نوع بسته‌بندی با بسته‌بندی محصول که براساس اهداف بازاریابی است، متفاوت است. بسته‌بندی لجستیکی نقش مهمی در حفاظت از آسیب و اقتصادی بودن فضای ذخیره‌سازی ایفا می‌کند.

فعالیت ها: طراحی، بازیافت و … .

ارائه دهندگان خدمات لجستیک عمدتا مشاوران لجستیک هستند که تلاش می‌کنند تا راه‌حل‌های تجاری و زنجیره تامین را برای مشتریان خود انجام دهند.

طبق یک نظرسنجی که از تعدادی از مدیران لجستیک، مدیران تولید یا افراد دیگر مسئول لجستیک صورت گرفته کمی کم‌تر از ۸۲ % ‏اظهار داشتند که آن‌ها برخی فعالیت‌های لجستیک را برون سپاری می‌کنند. خدمات برون سپاری در لجستیک اغلب توسط شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود که پاسخ مثبت در ۱۰۰ % موارد ظاهر شده‌است. با این حال، در مورد شرکت‌های کوچک، استفاده از برون سپاری (‏۸۰ %) ‏بیشتر از شرکت‌های متوسط است (‏۵۵ %)‏. بنابراین، ارائه یک بیانیه کلی که استفاده از خدمات برون سپاری در لجستیک با اندازه شرکت افزایش می‌یابد، ممکن نیست.

SOURCES:

Article: The Analysis of the Use of Outsourcing Services in Logistics by Czech Manufacturing Companies

Article: THE ROLE OF LOGISTICS SERVICE PROVIDERS IN INTERNATIONAL TRADE


جهت دانلود مقاله، از لینک زیر اقدام نمایید:

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.