برون سپاری مدیریت زنجیره تأمین روندی در حال پیشرفت خواهد بود

برون سپاری مدیریت زنجیره تأمین روندی در حال پیشرفت خواهد بود

تحقیقات جدید تایید می‌کند که روند کاهش ریسک فعلی در عرصه شخص ثالث در سال جاری ادامه خواهد یافت. طبق گفته شرکت گارتنر، درواقع، هشتاد و پنج درصد مدیران زنجیره تامین انتظار دارند که بودجه برون سپاری آن‌ها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۵ درصد افزایش یابد، که بخش قابل‌توجهی از آن با هدف انتخاب چندین شریک لجستیک شخص ثالث (‏PL۳)‏ انجام می‌شود.

کورتنی راجرسون، تحلیلگر ارشد زنجیره تامین گارتنر می‌گوید:” برون سپاری یک یا چند نوع خدمات لجستیک تا حد زیادی به جریان اصلی تبدیل شده‌است. علاوه بر این، کاهش ریسک از دلایل اصلی ارائه‌شده توسط مدیران زنجیره تامین جهانی امروز است. دیگر این سوال مطرح نیست که آیا باید برون سپاری شود، بلکه سوال این است که چه چیزی و چقدر. ارزیابی استراتژی‌های مختلف برون سپاری به یک اولویت برای مدیران جهانی تبدیل شده‌است.”

براساس بررسی استراتژی برون سپاری لجستیک گارتنر ۲۰۱۹، یک توضیح برای افزایش بودجه مورد انتظار این است که برون سپاری لجستیک از کسب‌وکار پشتیبانی می‌کند. تقریبا ۷۰ % از پاسخ دهندگان بیان کردند که زنجیره تامین کاربردی و سراسری و اهداف کلی کسب‌وکار با کمک شرکا برون سپاری زنجیره تامین برآورده شده یا فراتر رفته‌است.

برای موثر بودن، استراتژی برون سپاری زنجیره تامین باید با اولویت‌های کلی لجستیک همسو باشد. تقریبا نیمی از رهبران زنجیره تامین مورد بررسی اظهار داشتند که به روز رسانی سیستم‌های فن‌آوری، افزایش سرعت و بهبود دید مشتری مهم‌ترین اهداف آن‌ها برای سال آینده می‌باشد. آن‌ها باید به جای اینکه استراتژی برون سپاری را صرفا به عنوان یک فرآیند سالانه در نظر بگیرند، مکانیسم‌ها، تکنیک‌ها و کانال‌های ارتباطی باز برای به دست آوردن پیوسته مسائل، ایده‌ها و بینش‌هایی که سهم برون سپاری لجستیک در جهت رسیدن به اهداف کلی کسب‌وکار را افزایش خواهد داد را در نظر گیرند.

در حالی که برون سپاری PL۳ توسط اکثریت مدیران زنجیره تامین مفید دیده می‌شود، خطرات و چالش‌هایی نیز وجود دارد. تحلیلگران گارتنر بر این عقیده اند پیچیدگی کار با شرکای متعدد مهم‌ترین چالش است که پس از آن نگرانی‌های امنیت سایبر و ناسازگاری سیستم‌های اطلاعاتی بین ارائه دهندگان لجستیک مختلف و شیپر قرار دارد. برون سپاری می‌تواند به کارآمدتر کردن سازمان شما کمک کند، اما به میزان زیادی هماهنگی نیاز دارد. اطمینان حاصل کنید که منابع و مهارت‌های مناسب را در اختیار دارید.

محققان در “لجستیک قرارداد جهانی ۲۰۲۰” نگرانی‌های رو به رشد در بخش PL۳ پیرامون محیط‌زیست و اقدامات متفاوت دولت‌ها برای رسیدگی به سطوح آلودگی را بررسی می‌کنند. کاهش ریسک کلید اصلی است.

کامرون موریسون، تحلیلگر تحقیقات Ti، خاطرنشان می‌کند: ” شمار رو به افزایشی از دولت‌ها در حال اجرای مقررات انتشار گازهای گلخانه‌ای و ممنوعیت دیزل هستند که پیامدهایی بر عملیات تحویل شرکت‌های حمل و نقل و لجستیک خواهد داشت. با این وجود، این مقررات حتی در سطح ملی که در آن مقررات می‌توانند در هر کشور متفاوت باشند، متناقض باقی می‌مانند. “

Ti همچنین به چالش‌های پیش روی لجستیک در محیط پیچیده شهرهای بزرگ می‌پردازد. موریسون می‌گوید: ” این امر ,محیطی پیچیده و همواره در حال تغییر ایجاد می‌کند که در آن تامین کنندگان لجستیک برای کارآمد ماندن باید حرکت کرده و خود را با آن وفق دهند. در کشورهای توسعه‌یافته، شهرهای بزرگ هنوز هم مانند بازارهای درحال ظهور پیچیده هستند. تراکم جمعیت بالا، نابرابری و فقدان فضا برای انجام عملیات‌ها و … که ارائه کنندگان لجستیک هنوز با بسیاری از چالش‌های مشابه در بازارهای درحال ظهور مواجه هستند و فشار فزاینده‌ای در رابطه با اثرات منفی روش‌ها و فرهنگ مدرن بر محیط ‌زیست وجود دارد.”

در پاییز سال ۲۰۱۹ تحلیلگران صنعت اظهار داشتند که ارائه کنندگان 3PL با چالش‌های قابل‌توجهی مواجه شدند که ناشی از عدم قطعیت بود. که این وضعیت ممکن است برای سال ۲۰۲۰ پیچیده‌تر شده باشد چرا که “روند مالکیت و ادغام حمل و نقل و لجستیک” به ویژه برای شرکت ها جذاب شده است. در عین حال، سرمایه گذاران می‌توانند با تمرکز بر ارائه کنندگان 3PL تخصصی در بخش‌های در حال رشد، مانند آن‌هایی که به مشتریان تجارت الکترونیک و ارائه دهندگان نهایی لجستیک خدمت می‌کنند، نیاز های خود را پوشش دهند.

یک حوزه ای که ویژگی‌ “مقاومت پذیری در رکود” دارد کالاهای مصرفی مانند غذا، نوشیدنی و کالاهای خانگی هستند و لجستیک زنجیره تامین نگهداری سرد باید به خوبی در طول یک رکود بالقوه ادامه یابد، چرا که تقاضا برای این محصولات و خدمات ضروری همچنان قوی باقی می‌ماند. هاپکینز می‌گوید: ” حتی زمانی که یک اقتصاد با رکود مواجه است، مصرف کنندگان هنوز نیاز به خوردن دارند و روند بلند مدت و تقاضا برای غذاهای تازه نیازمند کنترل دما همچنان جذاب است و تقاضا برای انبارداری و راه‌حل‌های حمل و نقل زنجیره‌ای سرد در بخش تحت کنترل دما همچنان بالا است.”

منابع:

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.