برنامه ریزی زنجیره تامین

در هر زنجیره تامین معینی، داشتن مقدار صحیح مواد، تجهیزات و نیروی کار مورد نیاز برای تکمیل هر فرآیند یا سفارش تولید با بازدهی مطلوب بسیار حائز اهمیت می باشد. ورود و خروج به موقع این دارایی های تولیدی نیز برای اطمینان از وجود موجودی و کارگر در مکان و زمان مناسب بسیار حیاتی می باشد. همه این ها به “برنامه ریزی زنجیره تامین (SCP)” بر می گردد، که می توان گفت حیاتی ترین جنبه زنجیره تامین است. واژه نامه فناوری اطلاعات گارتنر (Gartner’s IT Glossary)، برنامه ریزی زنجیره تامین را چنین تعریف می کند:

در عصر گسترش زنجیره های تامین جهانی و توسعه شبکه های تامین، برنامه ریزی موثر و مبتنی بر داده از زنجیره تامین بیش از هر زمان دیگری حیاتی است. گاهی اوقات ممکن است یک برنامه ریزی دقیق یک سرمایه گذاری قطعی زمان نباشد، زیرا پیش بینی ها می توانند نادرست باشند و منجر به مختل شدن برنامه ها شوند. تقاضا در هر لحظه می تواند تغییر کند و تصمیمات نادرست مربوط به برنامه ریزی زنجیره تامین یا بی برنامه بودن، فقط بر عملکرد و فروش یک کسب و کار تأثیر نمی گذارد، بلکه موفقیت شرکای زنجیره تامین آن ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

به عنوان مثال، پیش بینی بیش از حد تقاضا، می تواند به این معنی باشد که تامین کنندگان شما مجبورند هر موجودی را که تصمیم دارید خریداری نکنید، ذخیره یا ضرر کنند، اما پیش بینی کم می تواند این مفهوم را برساند، که مواد، اجزا یا محصولات کافی برای پشتیبانی از نیازهای تولید یا فروش خود ندارید. علاوه بر این، یک استراتژی مدیریت زنجیره تامین انعطاف پذیر، که ناشی از برنامه ریزی زنجیره تامین است، برای حمایت از استراتژی تجاری یک شرکت بسیار مهم است. استراتژی کسب و کار، که خط مشی کلی شرکت را ترسیم می کند، توسط عملیات (یکی از عناصر اصلی زنجیره تامین) و همچنین روابط با شرکای زنجیره تامین، از جمله تامین کنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان پشتیبانی می گردد. لازم به ذکر است که، با رقابت پذیری بیشتر بازار، این روابط زنجیره تامین حیاتی تر شده و همچنین، یک استراتژی جامع مدیریت زنجیره تامین می تواند منجر به ایجاد ارزش و مزایای رقابتی برای سازمان گردد.

بنابراین مهم است که شرکت ها نه تنها در برنامه ریزی زنجیره تامین مشارکت داشته بلکه از یک فرایند برنامه ریزی با کارایی بالا برخوردار باشند که از تکنیک های اثبات شده در کنار ابزارهای پیشرفته سنجش، تحلیل، پیش بینی و برنامه ریزی برای ایجاد بهترین پیش بینی ها و استراتژی ها استفاده کنند.

در واقع، بدون داشتن یک برنامه عملیاتی جامع برای تولید، این عملیات از آینده نگری و پوشش مناسبی برخوردار نخواهد بود که بتواند برای “چه می شود اگر” های بالقوه ای که توانایی وقوع دارند، ایجاد شود. یک برنامه عملیاتی مناسب می تواند برنامه های فرعی احتمالی را برای نقاط مشترک شکست فراهم کند. سو عملکرد تجهیزات، آب و هوا، غیبت کارمندان می تواند سبب بروز مشکلاتی برای تولید در یک روز یا هفته شوند، که با یافتن راه هایی برای ارتقا بیشتر روش های برنامه ریزی زنجیره تامین می توان این موارد را رفع کرد. از همین رو، برای بهبود مزیت رقابتی یک کسب و کار، برنامه ریزی موثر برای زنجیره تامین، یکی از فاکتورهای اساسی به شمار می رود. این مزیت کمک می کند تا خطرات ذاتی خرید مواد اولیه و فروش محصولات و خدمات به حداقل برسد.

بنابراین می توان گفت، برنامه ریزی زنجیره تامین فرآیند برنامه ریزی یک محصول از مواد اولیه به مصرف کننده است و فرایندی آینده نگر و رو به جلو با هدف افزایش بهره وری دارایی ها (خطوط تولید و ماشین آلات، تحهیزات حمل و نقل داخلی و خارجی، انبارها، مراکز توزیع، انواع موجودی کالا و…) با هدف بهبود در فرایند تحویل کالا، خدمات می باشد. برنامه ریزی زنجیره تامین شامل فرایندهای اصلی زیر است:

. برنامه ریزی تقاضا(Demand Planning) : برنامه ریزی تقاضا فرآیند پیش بینی تقاضا است تا این اطمینان بوجود آید که محصولات به طور قابل اعتمادی تحویل داده می شوند. یک برنامه ریزی تقاضا کارآمد، می تواند دقت پیش بینی درآمد را بهبود ببخشد، سطح موجودی را با اوج و سکون تقاضا هماهنگ کرده و سودآوری کانال یا محصول خاصی را افزایش دهد.

. برنامه ریزی تامین (Supply Planning): برنامه ریزی تامین تعیین می کند که چگونه به بهترین وجه نیازهای ایجاد شده از برنامه تقاضا را برآورده کند. هدف از این برنامه ریزی، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا به روشی است که اهداف مالی و خدماتی شرکت را تحقق بخشد.

. برنامه ریزی تولید (Production Planning): برنامه ریزی تولید به ماژول های تولید و ساخت در یک شرکت می پردازد. این تخصیص منابع کارمندان، مواد و ظرفیت تولید را در نظر می گیرد.

. برنامه ریزی فروش و عملیات (S&OP): برنامه ریزی فروش و عملیات، یک فرایند ماهانه مدیریت کسب و کار است، تا بر روی محرک های اصلی زنجیره تامین، از جمله فروش، بازاریابی، مدیریت تقاضا، تولید، مدیریت موجودی و معرفی محصول جدید تمرکز کند. اگر از هر متخصص زنجیره تامین سوال شود که آیا برنامه ریزی فروش و عملیات برای سازمان شما دارای اهمیت است، بدون در نظر گرفتن نوع سازمان بله خواهد گفت. فرایند برنامه ریزی فروش و عملیات هسته مرکزی برنامه ریزی اثربخش زنجیره تامین می باشد. در واقع برنامه ریزی فروش و عملیات مجموعه ای از فرایندها و تکنیک های کسب و کار است که سازمان را قادر می سازد که به طور موثری به تغییرات تقاضا با در نظر گرفتن نیاز بازار و هدف بدست آوردن حداکثر سودآوری در زنجیره تامین پاسخ دهد.

از دیگر فرایندهای که در برنامه ریزی زنجیره تامین مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

. برنامه ریزی توزیع (DRP)

. برنامه ریزی و کنترل موجودی

. برنامه ریزی و طراحی شبکه

. برنامه ریزی ظرفیت (Capacity Planning)

. برنامه ریزی نیروی انسانی عملیات (HR Planning)

در این راستا شرکت رابین لجستیک با تیمی مجرب آماده انجام پروژه برنامه ریزی زنجیره تامین کسب و کار شما می باشد. این شرکت می تواند منبعی آگاه در مورد برنامه ریزی موثر زنجیره تامین باشد، چرا که سال ها کار در این زمینه باعث شده تا این شرکت به طور معمول با طیف گسترده ای از زنجیره های تامین تجربه کسب کند و می داند که چه عواملی در راستای برنامه ریزی ها مفید خواهد بود.