شرکت های لجستیک طرف سوم ضرورت ها و چشم اندازها

شرکت های لجستیک طرف سوم ضرورت ها و چشم اندازها

شرکت های لجستیک طرف سوم – ضرورت ها و چشم اندازها 

تهیه کننده: نادر غفاری نسب 

لجستیک بخش بسیار مهم و حیاتی هرکسب و کاری می­ باشد؛ به طوریکه بر اساس آمارهای معتبر جهانی، هزینه های لجستیک حدود 12% تولید ناخالصی داخلی در دنیا را به خود اختصاص می دهد. تمایل برای جهانی شدن و فشار رقابتی سنگین موجود، بسیاری از کارخانه­ های تولیدی را به سمت برون سپاری فعالیت های لجستیکی خود سوق داده است.

یکی از مزیت های اصلی برون سپاری فعالیت های لجستیکی، تمرکز این کارخانه­ ها بر توانمندی­ های کلیدی[1] خود بوده و از این طریق توانسته­ اند کارایی تولیدی خود را افزایش دهند.

یک شرکت لجستیکی طرف سوم، شرکتی بیرونی می­ باشد که وظیفه مدیریت، کنترل و انجام امور لجستیکی را به نیابت ازمشتریان خود بعهده دارد.

[1]  Core Competenc

شرکت های خدمات لجستیکی طرف سوم [1] (3pl) به شرکت هایی گفته می ­شود که سازمان­ های تولیدی یا خدماتی بخشی یا کل امور لجستیکی خود را به آن­ها برون سپاری می ­کنند. این شرکت­ها معمولا در حوزه ­های حمل ونقل و انبارداری متخصص هستند و قادرند خدمات خود را با انواع مختلف و متنوعی از محصولات منطبق سازند.

عوامل متعددی بر توسعه خدمات 3pl در طی سال­های اخیر تاثیرگذار بوده ­اند که چهار مورد اصلی آنها عبارتند از:                                     

[1]  Third Party Logistics(3pl) Service Provider

  • فشار برای کاهش قیمت؛
  • فشار بازار برای ارتقاء خدمت دهی به مشتریان؛
  • جهانی سازی؛
  • توسعه تکنولوژی های جدید اطلاعات

با توجه به سهم بالای هزینه های لجستیکی از مجموع کل هزینه های کسب وکارها، به سادگی می­توان نتیجه گرفت که ایجاد بهبودهای کوچک و معقولی بین 5 تا 10 درصد از هزینه های لجستیک می­تواند تاثیر زیادی در بهبود سوددهی صنایع تولیدی و خدماتی هر کشوری داشته باشد. همانگونه که اشاره شد، یکی از مناسب ترین راهکارهای کاهش هزینه­ های لجستیک برای کسب و کارها برون­سپاری خدمات لجستیک به شرکت های لجستیک طرف سوم می ­باشد.

براساس گزارشی که وضعیت شرکت های لجستیک طرف سوم دنیا را درسال 2010 بررسی کرده است، درآمد کل بازار شرکتهای لجستیک طرف سوم به بالای 541.6 میلیارد دلار رسید؛ درحالیکه این رقم در سال 2004 برابر 89.4 میلیارد دلار بوده است که نشان می ­دهد بازار نامبرده در طی شش سال اخیر بطور متوسط افزایش سالانه­ ای معادل 35% را از خود نشان می دهد.

مطالعات مختلف دیگر نیز حاکی از این واقعیت است که کسب و کار خدمات لجستیک طرف سوم، در کل دنیا به خصوص در کشورهای توسعه یافته درحال رشد چشمگیری می ­باشد.

از آنجایی که عملکرد زنجیره های تامین یکی از کلیدی ترین ابزارهای رقابت پذیری به شمار می­ آید، اهمیت شرکت های لجستیک طرف سوم در آینده نه چندان دور بیشتر شده و نقش چنین شرکت هایی در موفقیت زنجیره های تامین پررنگ تر و پیچیده تر خواهد شد.

از جمله اینکه شرکت­ های لجستیک طرف سوم رفته رفته گستره فعالیت­ های خود را افزایش داده و نقش ­های بیشتری را در زنجیره­ های تامین مختلف بعهده می­ گیرند.

بعبارت دیگر، حوزه فعالیت این شرکت­ ها دیگر مانند گذشته تنها به امور انبارداری و حمل و نقل خلاصه نمی ­شود و انتظار می­رود شرکت های لجستیک طرف سوم نقش هایی همچون مدیریت تامین کنندگان و موجودی­ها، توزیع محصولات نهایی (به همراه بسته ­بندی، برچسب زنی ومانند اینها)، ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان و حتی مدیریت کالاهای برگشتی را بعهده بگیرند.

برای اینکه شرکت های لجستیک طرف سوم بتوانند چنین خدمات دارای ارزش افزوده ­ای را به مشتریان خود ارائه دهند، بایستی قابلیت های تکنولوژیک خودرا ارتقاء دهند، مدیریت روابط بلندمدت خود را بهبود داده و درک عمیقی از قابلیت هایی که مزیت رقابتی برای مشتریانشان ایجاد می­کند، داشته باشند.

باتوجه به موارد فوق، می توان از توسعه شرکت های لجستیک طرف سوم در کشورمان بعنوان یکی از ضرورت­ ها نام برد که می­ تواند تاثیر بسزایی در افزایش کارایی کسب و کارها از طریق کاهش هزینه های لجستیک و افزایش سطح خدمت دهی به مشتریان ومصرف کنندگان و نیز اصلاح نظام توزیع کشور داشته باشد.

با توجه به رویکرد صادرات گرای در پیش گرفته در بخش صنعت، معدن و تجارت کشورمان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان باید با تمرکز براصلاح فرایندهای تولیدی، کیفیت محصولات تولیدی خود را بالا برده و با برون سپاری فعالیت های لجستیک خود به شرکت ­های لجستیکی طرف سوم، نگرانی از بابت امور لجستیک (حمل و نقل، انبارداری و تشریفات قانونی آنها) نداشته باشند.

بدین ترتیب می­توان همزمان بهبودهایی را در فرایندهای تولیدی و لجستیکی صورت داده و با کاهش هزینه ­ها در این دو حوزه، مسیر حرکت به سوی تولید صادرات محور را با شتاب بیشتری طی نمود.

هزینه های لجستیک ملی و جایگاه آن در تجارت

تهیه کننده: الناز میاندوآبچی

در جهان امروز که شرایط اقتصادی به سرعت در حال تغییر است، کشورها به این نکته پی برده ­اند که جهانی شدن دنیا را کوچکتر و رقابتی­ تر می­کند. از یک سو مشتریان به دنبال محصولات و خدماتی هستند که بتوانند پاسخگوی نیازهای گوناگون آنها باشد و از سوی دیگر بنگاه ها تلاش می­کنند برای حفظ سود و سهم بازار خود مزایای رقابتی را در عرصه محصولات و خدمات ایجا دکنند.

درهمین راستا افزایش بهره­وری و بازدهی فعالیت­ های بنگاه­ ها به یک مسئله مهم در تامین مزیت رقابتی پایدار برای کشورها تبدیل شده است. افزایش بهره­ وری دارای ابعاد گوناگونی است که یکی از مهمترین آنها کاهش هزینه ­ها و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده محصولات است.

 نتایج تحقیقات در سطح جهان نشان می­دهد که هزینه های لجستیکی بخش قابل توجهی از قیمت تمام شده محصولات را شامل می­ شوند.

در واقع سهم قابل توجهی از قیمت تمام شده، مربوط به برنامه ریزی و انجام فعالیت های مهمی چون بسته بندی، ذخیره سازی و حمل و نقل است که تحت عنوان فعالیت­ های لجستیکی شناخته می­ شوند. سهم هزینه های لجستیکی در قیمت تمام شده هر گروه کالایی متفاوت است.

مواد غذایی با 30% بیشترین سهم و خودرو با 15% کمترین سهم هزینه ­های لجستیکی را از قیمت تمام شده دارا هستند.

مقدار متوسط این سهم برای محصولات برابر 22% است که رقم قابل توجهی است.

هزینه های لجستیکی نه تنها در سطح بنگاهی، بلکه در سطح کلان و ملی نیز در جهان مورد توجه هستند. حاصل عملکرد تجمعی شرکت ها، نهادها، و بنگاه ­های یک کشور به صورت هزینه های لجستیکی ملی متبلور می ­شود که اندازه گیری آن برای بسیاری از کشورها از دهه های گذشته مورد توجه بوده است.

در واقع هزینه های لجستیکی یکی از شاخص های عملکردی فعالیت های لجستیکی است که نشانگر سطح کارایی این فعالیت­ها در سطح ملی بوده و دولت­ ها همواره در پی کاهش آن هستند.

جهت دانلود مقاله، از لینک زیر اقدام نمایید:

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.