استراتژی های شرکت افق کوروش در مسیر رشد و توسعه

استراتژی های شرکت افق کوروش در مسیر رشد و توسعه

در شانزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت تشریح شد؛

استراتژی های شرکت افق کوروش در مسیر رشد و توسعه

قائم مقام مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در شانزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت به بیانِ استراتژی های این شرکت پیشرو در مسیر رشد و توسعه پرداخت و دستاوردها و تجربیات افق کوروش را به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره ای ایران با نزدیک به 1800 شعبه در کشور و با بیشترین تعداد نیروی انسانی شاغل در آن تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش، حسین صبوری قائم مقام مدیرعامل این شرکت در شانزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت که به میزبانی دانشگاه الزهرا و مشارکت انجمن علوم مدیریت ایران برگزار شد، در پنل مدیریت “استراتژی در عمل” به بیان تجربیات و استراتژی این شرکت به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره ای ایران با بیشترین تعداد شعب در کشور پرداخت و افزود: نهم آذرماه سال 92 با افتتاح نخستین فروشگاه زنجیره ای همواره تخفیف افق کوروش فعالیت این شرکت آغاز شد و رشد و توسعه فروشگاه های این شرکت در 6 سال گذشته تداوم داشته است.

وی به روند توسعه شعب این فروشگاه در سال های 92 تا کنون اشاره کرد و ضمن اشاره به این مطلب که هم اکنون تعداد شعب فروشگاه افق کوروش نزدیک به 1800 شعبه در کشور است، افزود: افق کوروش توانست در سال اول فعالیت خود 20 شعبه افتتاح کند و تعداد شعب خود را سال به سال افزایش داد به طوریکه تعداد شعب این فروشگاه در پایان سال 93 به 93 شعبه، در سال 94 به 217 شعبه، در سال 95 به 569 شعبه، در سال 96 به 906 شعبه و در سال 97 به 1360 شعبه در کشور رسید.

وی ضمن اعلام آنکه هم اکنون افق کوروش در 31 استان کشور و 343 شهر ایران حضور دارد، به بیان برخی چالش های موجود در مسیر فعالیت این شرکت پرداخت و تفاوت در زیرساخت های فیزیکی، تفاوت در زیرساخت های مخابراتی، تفاوت های فرهنگی، تفاوت در کیفیت و تامین نیروی انسانی و تخریب خلاق را از چالش های عمده این شرکت در مسیر رشد و توسعه عنوان کرد.

وی در ادامه به تشریح مفهوم تخریب خلاق در مسیر شکل گیری صنعت فروشگاه اشاره کرد و افزود: این مفهوم بیان می کند که ظهور یک نظام نو ، نظام قبلی را تخریب می کند برای مثال زمانی که اتومبیل وارد بازار می شود کسب و کار درشکه سوارها به مرور جمع می گردد و زمانی که مترو روی کار می آید بخشی از مسافرانی که با تاکسی جابجا می شدند، مترو را جایگزین می نمایند، وقتی این اتفاق می افتد موضع گیری پیش می آید و مقاومت ایجاد می شود.

به گفته وی، وقتی فروشگاه های زنجیره ای به عنوان نظام مدرن توزیع روی کار می آیند، بطور طبیعی نظام سنتی که در قدیم بصورت حجره در بازار کار می کردند و بعد از آن بصورت بقالی شروع بکار کردند را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی چالش بعدی را نبود مدل کسب و کار ایرانی برای صنایع جدید الورود دانست و گفت: وقتی صنعت جدیدی در کشور وارد می شود، مدل کسب و کار بین المللی برای آن وجود دارد اما الزاما این مدل در ایران جوابگو نیست ضمن آنکه نبود مدل کسب وکار بومی به معنای آن است که نیروی انسانی تربیت شده در حوزه صنعت تازه وارد وجود ندارد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش نبود زیرساخت آی تی، فقدان نهادهای پشتیبان، کمبود زیرساخت های قانونی به ویژه در زمینه فرانچایز، عدم تناسب در زنجیره تأمین و مبحث ساختار سبد محصولات برای مشتریان را از جمله چالش های دیگر عنوان کرد که این شرکت توانست با تدوین راهکارهایی جامع در مسیر رفع چالشها گام بردارد.

وی گفت: در شرایطی که یک شرکت از جهات مختلف تحت هجوم قرار می گیرد، واکنش های مختلفی از خود ساتع می کند که در مواجهه با این موضوع، جهت ایجاد انسجام باید متوسل به استراتژی شد تا همه اجزای سازمان حول آن استراتژی در حرکت باشند. وی تاکید کرد: زمانیکه با هدف ایجاد هماهنگی در سازمان یک استراتژی بیان می شود، آن استراتژی بایستی ساده و قابل فهم باشد و تمامی فعالیت های سازمان برای دستیابی به این چشم انداز برنامه ریزی گردد.

صبوری اظهار داشت: نقشه استراتژی باید حفظ تعادل در سازمان را به همراه داشته باشد و در مسیر دستیابی به چشم انداز باید انسجام آن حفظ شود تا شاهد تشریک مساعی کل سازمان باشیم.

وی در پایان با اشاره به لزوم واقع گرایانه، قابل تحقق و جذاب بودن چشم انداز برای سازمان و بیان بسیار صریح آن بیان کرد: چشم انداز افق کوروش حضور در بین 250 خرده فروش برتر دنیا است که برای دست یابی و تحقق آن بسیار امیدوار هستیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.