آشنایی با سکوهای بارگیری و تخلیه و تجهیزات آنها

آشنایی با سکوهای بارگیری و تخلیه و تجهیزات آنها

آشنایی با سکوهای بارگیری و تخلیه و تجهیزات آنها 

مقدمه 

سکوهای بارگیری و تخلیه یکی از مهم‌ترین اجزای هر نوع تسهیلی در لجستیک هستند؛ خواه این تسهیل انبار باشد، خواه خرده ‌فروشی، کارخانه یا مرکز توزیع.

در واقع آن‌ها را می‌توان رابط سیستم حمل و نقل بیرونی و سیستم لجستیک تسهیل دانست. در این مقاله انواع طراحی‌های سکوهای بارگیری و تخلیه و تجهیزات مورد استفاده در آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تجهیزات سکوها

سکوهای بارگیری و تخلیه نیاز به برخی تجهیزات دارند:

 

  • ضربه‌گیر[1]: این ضربه‌گیرها سکو را از آسیب‌های ناشی از برخورد کامیون در امان نگه می‌دارد. همچنین ممکن است از آن‌ها برای هدایت کامیون استفاده شود.
  •  
  • قفل سکو: یک سازه فلزی نصب شده در کف سکو که کامیون را به سکو قفل کرده و مانع از جابجا شدن آن به هنگام تخلیه و بارگیری می‌شود.
  •  
  • روشنایی سکو: چراغ مفصل داری است که قابل جابجایی بوده و برای روشن کردن فضای داخل کامیون در هنگام انجام عملیات استفاده می‌شود.
  •  
  • هم سطح­ کننده سکو[2]: یک صفحه با قابلیت تنظیم که به عنوان پلی بین سکو و کامیون استفاده می‌شود که می‌تواند مکانیکی یا هیدورلیکی بوده و یا با فشار هوا کار کند.

[1] Dock Bumper

[2] Dock Leveler

  • بالابر سکو[1]: کارکردش مشابه هم سطح کننده است اما مانند بالابرهای آکاردئونی عمل می‌کند تا آزادی بیشتری در تنظیم ارتفاع داشته باشد.

[1] Dock Lift

  • درزگیر سکو[1]: لایی ارتجاعی دور تا دور در سکوی بارگیری، برای آب‌بندی کردن بین در و کامیونی که با پشت وارد سکوی بارگیری شده است.

[1] Dock Seal

چراغ‌های راهنمای برای هدایت کامیون‌ها به هنگام پارک کردن در مقابل سکو

صحن مقابل سکوها[1] :

این محوطه، فضایی است که در مقابل سکوها پیش‌بینی می‌شود و برای مانور کامیون‌ها جهت پارک کردن آن‌ها در مقابل درهای ورودی سکو موردنیاز است.

این فضا باید به‌گونه‌ای طراحی شود که طولانی‌ترین کامیون‌ها نیز قادر به پارک کردن در آن‌ها باشند.

[1] Apron Space

انواع طراحی سکوها

طراحی سکوهای تخلیه و بارگیری می‌تواند بر اساس نیاز خاص سیستم به اشکال مختلفی صورت گیرد.

 

 

طرح سکوی معلق[1]

در این حالت، دیوار ساختمانی که بارگیری و تخلیه در آن انجام می‌شود، دارای جلوآمدگی بوده و می‌تواند مانع از آسیب رساندن کامیون به دیواره شود.

[1]Cantilever Dock Design

طرح سکوی سرپوشیده[1]

در این نوع طراحی کل صحن مقابل سکوها و خود سکوها در داخل فضای سرپوشیده قرار می‌گیرند. این طراحی معمولاً برای جلوگیری از دزدیده شدن محموله‌ها و حفاظت از آن‌ها، بخصوص آن‌هایی که به‌صورت بسته‌بندی قابل حمل هستند بکار می‌رود. یکی از ملاحظاتی که در مورد این طراحی وجود دارد، تهویه هوای داخل آن به دلیل فعالیت کامیون‌هاست.

[1] Enclosed Dock Design

طرح سکوی هم‌تراز[1]

معمول‌ترین نوع سکویی که امروزه استفاده می‌شود، سکوی هم‌تراز است. این نوع سکو از فونداسیون خود دیوار استفاده می‌کند. در صورت لزوم باید از ضربه‌گیر نیز استفاده شود. در این حالت دیواره پشتی کامیون کاملاً روبروی دروازه ورودی سکو به ساختمان قرار می‌گیرد.

[1] Flush Dock Design

طرح سکوی باز[1]

در این نوع طراحی، فاصله قابل توجهی بین دروازه ورودی ساختمان و کامیون وجود دارد که ممکن است از نظر دما و سرقت حفاظت مناسبی را برای محموله‌ها و حتی کارکنان سکو ایجاد نکند. در این حالت برای حداقل کردن تأثیرات آب و هوا از سایه‌بان‌هایی که بر بالای دروازه سکوها نصب می‌شوند استفاده می‌شود. این طراحی را شرکت پست ایالات‌متحده بکار می‌برد.

[1] Open Dock Design

طرح سکوی دندانه اره‌ای[1]                  

این نوع طراحی در مواردی که برای صحن مقابل سکوها محدودیت فضای مانور کامیون وجود داشته باشد مناسب است. در این حالت سکوها در داخل فضای ساختمان عقب‌نشینی کرده و به‌احتمال زیاد فضای آماده‌سازی و نگهداری داخل ساختمان حذف خواهد شد.

[1] Saw Tooth Dock Design

طرح سکوی فرورفته[1]

در این نوع طراحی، فضای مقابل سکوها که برای پارک کردن کامیون‌ها استفاده می‌شود شیب‌دار طراحی می‌شود که البته شیب آن نباید بیش از 10% باشد. در این حالت سطح کف سکو پائین تر از سطح محوطه بیرون ساختمان قرار می‌گیرد.

[1] Depressed Dock

جهت دانلود مقاله، از لینک زیر اقدام نمایید:

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.